UTVÄRDERINGAR

Självständiga utvärderingar gör eleverna efter varje arbete.
Kollektiva utvärderingar gör vi muntligt varje dag. Då talar vi om vem vi lärt oss av och vem vi samarbetat med.
Ibland gör vi veckoutvärderingar på blädderblocket.


Eleverna får göra sin först - idag står det bland annat att det är bra att lära sig samarbeta med helt nya personer i klassrummet. Detta har vi utvärderat dagligen, efter varje ny konstellation. Vi lär oss att samarbeta. För att det ska bli bra måste ungarna ha ett tydligt fokus att samarbeta kring och en tydlig struktur hur samarbetet ska se ut. Samarbetet handlar om att ha en samtalspartner... som stöttar och utvecklar arbetet och lärandet.

SYNLIGGJORD LÄRARUTVÄRDERING

Idag fick eleverna fylla i min utvärdering. Ibland minns jag så fruktansvärt dåligt. Då behöver  eleverna hjälpa mig. Det är bra att inte komma ihåg... för eleverna lägger orden i min mun och därmed blir det tydligt hur de tror och tänker att jag uppfattar undervisningen och lärandet.

Så här blev frökens blädderblockutvärdering denna vecka, elevernas ord i frökens mun, men omskrivet med vuxna ord:

B R A   S A K E R       

UPPSTARTSSAMLINGARNA - morgon och vid raster
Samlingarna. Det tar 1.25 min att komma in i klassrummet, sätta sig ned i ringen och vara tysta så att lektionen kan börja. Jag börjar alltid med att ge. Inga                 
överflödiga ord om något annat än  överflödande ord ur högläsningsboken. Detta betyder att alla starter efter rast börjar med högläsning i någon form.
Eleverna tar tid och har själv kommit överens om hur lång tid en uppstartssamling ska ta - max 3 minuter... vilket de aldrig har.... vi är konstant nere på en och en halv minut. (Ska skriva om det här i mina tankar om demokratisk tid, jag vet vad jag gör och vad jag eftersträvar).

SAMARBETSUTVECKLING och SAMTALSPARTNER
Samarbetspartnern och utvecklandet av samarbets och samtalspartner. Aktivt medvetet tänk som kräver mycket modellande och utvärdering av genomförandet.
Eleverna är inte lämnade vind för våg. Jag finns där hela tiden och stöttar vid svårigheter eller se möjligheterna.    


LYSSNA PÅ HÖGLÄSNING                                                                                           
Lyssnarförmågan hos eleverna.      
  
KONCENTRATIONEN VID SJÄLVSTÄNDIG LÄSNING
Koncentrationen vid självständig läsning. Det läses som bara den i klassrummet. Många läser självständigt engelsk litteratur. Denna vecka har antalet engelska läsare ökat. Så ska det fortsätta. A-M har uppgifter att utveckla här.

ÅTERGENSVARET TILL LÄRAREN - TILL MIG - HURRA!
Hur eleverna återgav hela storboksläsningen av den engelska storboken I´M THE KING OF THE MOUNTAIN. A-M fick skratta gott och fick höra hur alla hade lärt sig en massa engelska. Som en gåva. Jag bugar, tackar och bockar för det. Tack eleverna!


A T T    U T V E C K L A    T I L L    N Ä S T A    V E C K A

PRESENTATION AV UNDERVISNINGENS FOKUS

Anne-Marie måste få tala till punkt under redovisning av undervisande fokus. Eleverna ska utvecklas att ta aktivt ansvar för denna lärandesituation.
Anne-Marie får tala klart - därefter får alla reflektera och ställa frågor innan arbetet kan sätta fart och igång. Därefter ska arbetet vara självgående.
Eleverna tycker att Anne-Marie ska få tala till punkt  - och inte springa iväg för att sätta igång... (vilket i och för sig är en iver och glädje jag har svårt att motstå).

INSPIRATIONSSAMLINGARNA

Att eleverna släpper allt för händer under en kort stund för att få delge varandra ideer och inspirera varandra i skrivande, tänkande och utvecklande av undervisningens fokus.
Eleverna vill inte sluta arbeta... (vilket i och för sig är hur roligt som helst, men denna samling betyder ytterligare skjuts i det kreativa lärandet.)



Kort och gott, det är en mycket nöjd fröken som vinkar av sina fyror då de springer iväg och har höstlov!
A-M

 


Kommentarer
Postat av: Monica (metabolism)

Min arbetsgrupp håller just nu på att skriva en artikel om kritisk reflektion i skolan. Vi har tyvärr inget elevperspektiv, det får inte plats. Men det både vi och litteratuern kan konstatera är att man reflekterar för lite, framförallt tillsammans med andra. Samtalen lärare emellan får inte tid (eller plats) att växa och fördjupas.



Jag har inte riktigt tänkt tanken att reflektera över mitt eget arbete MED eleverna förut. Men ju mer jag tänker, desto mer självklar blir den.



Postat av: Lena

Nu - i backspegeln-15 år efter mina 12-13 år i katedern, vad är det jag minns? Som jag burit med mig i mitt fortsatta arbete? Inte samtalen med mina lärarkolleger - inte alla konferenser och utvärderingar av vårt arbete och studiedagar...Nej - samtalen med eleverna.

Vilka papper och anteckningar läser jag fortfarande? - Jo, elevernas utvärderingar, de som jag sparade. Elevernas arbeten -de som jag sparade... Vilka samtalar jag med på nätet? mina gamla kollegor? - Nej, men flera av mina gamla elever... Ska jag träffa någon av dem nästa vecka real life? -Ja. Är de medelålders nu? Ja!

Det ÄR elevsamtalen i alla dess former som bär, som ger avtryck -både för eleverna OCH för läraren!



Tack A-M för att du visar det för så många. Då kan vi få en bättre skola. Och nöjdare elever. Och nöjdare och bättre lärare!

2008-10-24 @ 23:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback