MEDVETET SE ETT KLASSRUM - lärarfortbildning

SE RUMMET - UPPLEV LÄRANDET,
Jag talar om det medvetna lärandet som äger rum då man ser ett rum. Igår genomförde jag min första "walk-around-the-room" med mina kollegor i mitt lilla arbetslag. Att medvetet se ett klassrum handlar om att lärare går in i varandras klassrum och medvetet går in i det för att utbilda sig. Det betyder att man tittar respektfullt och med lärande ögon. Jag modellade detta igår - vi satt i en kollegas klassrum - där hade vi vårt möte - och där kunde jag också åskådliggöra det jag syftar med medvetenheten att se i ett rum. Vid en medveten promenad i klassrummet ska vi hämta upp idéer som vi själva kan genomföra bland våra elever. Jag fann flera saker i min kollegas klassrum, Om dem frågade jag nyfiket. Hon fick berätta, om hur hon tänkt och vad som skulle bli, och hur arbetet hade genomförts. Därigenom bekräftas också hon - i mitt intresse av hennes idéer - blir hon bekräftad genom att hon är sedd.
GÖR DET HÄR - ELLER STÄLL FRÅGOR TILL MIG - SÅ SKA JAG FÖRSÖKA SKRIVA EN LITEN LISTA ÖVER HUR NI GENOMFÖR EN MEDVETEN - WALKaroundTHEroom.
Anne-Marie,
fotografiet är från mitt lilla klassrum bland mina fyror
Jag talar om det medvetna lärandet som äger rum då man ser ett rum. Igår genomförde jag min första "walk-around-the-room" med mina kollegor i mitt lilla arbetslag. Att medvetet se ett klassrum handlar om att lärare går in i varandras klassrum och medvetet går in i det för att utbilda sig. Det betyder att man tittar respektfullt och med lärande ögon. Jag modellade detta igår - vi satt i en kollegas klassrum - där hade vi vårt möte - och där kunde jag också åskådliggöra det jag syftar med medvetenheten att se i ett rum. Vid en medveten promenad i klassrummet ska vi hämta upp idéer som vi själva kan genomföra bland våra elever. Jag fann flera saker i min kollegas klassrum, Om dem frågade jag nyfiket. Hon fick berätta, om hur hon tänkt och vad som skulle bli, och hur arbetet hade genomförts. Därigenom bekräftas också hon - i mitt intresse av hennes idéer - blir hon bekräftad genom att hon är sedd.
GÖR DET HÄR - ELLER STÄLL FRÅGOR TILL MIG - SÅ SKA JAG FÖRSÖKA SKRIVA EN LITEN LISTA ÖVER HUR NI GENOMFÖR EN MEDVETEN - WALKaroundTHEroom.
Anne-Marie,
fotografiet är från mitt lilla klassrum bland mina fyror
Kommentarer
Postat av: Camilla
Uppmuntrande och stärkande. Kollega till kollega. Jag vill också... ha mer ord så att jag förstår! En walk-around-the-thoughts of Anne-Marie.
Dina tankar väcker frågor. Vill verkligen veta mer!
Postat av: Magda
Åh... vad jag önskar att jag hade fått åka till Skolforum. =/
Postat av: Lena
Tänk om man kunde sätta upp sådana lappar/skyltar i andra arbetsrum också!
Trackback