BRANDÖFVNING




Brandövningar är viktiga. Det är inte säkert det förstås på detta vis. Jag annonserade ut beredskap för  brandövningen, uppdaterade vilka kunskaper eleverna har, och ifall brandövningen sker på rasten - vad att göra. Trots att det är genomgång och mycket samtal, och en läsning av en text frågar eleverna:

- Om jag sitter i matsalen och inte har ätit klart, och om brandövningen kommer då, då ska jag väl först äta upp maten...?

Det är dessa spontana frågor som synliggör hur eleverna egentligen har förstått eller förstår saker och ting.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Mats

På många förskolor är barnen tvungna att alltid ha på sig inneskor - om det blir brandövning!



Kan någon förklara?

Postat av: Anonym

Ja - hur ser barn på det här med brandlarm. En del blir väldigt oroliga och rädda. EN del visar det inte, och då måste man vara mycket lyhörd. Jag ser allvarligt på brandlarmet, det är ingen lek, och bör omslutas med en viss varlighet och varsamhet, men inte leksamhet. Tofflor och gossedjur... ja... de måste offras i verkliga sammanhang. Men hur gör man då man övar.. ska tofflorna av och ersättas med skor... då lär det ta tid att få ut ungarna. Hur ska vi göra? Om man talar med brandmännen har de nog bara ett endaste svar... ut... och det genast. Även då man övar. Också då man övar.

Anne-Marie

2008-11-06 @ 19:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback