MIN VISION




Min profession handlar om lärande. Som lärare ska jag verka för att eleverna får agera och uppleva lärande. Min vision är jag rädd om. Den handlar om det demokratiska uppdraget och den demokratiska tanken kring ansvar och rättigheter. Mina elever är många i klassrummet. Redan från mitt första lärarinträde i klassrummet tänkte jag på individen i kollektivet.


Min vision är

D E T    D E M O K R A T I S K A    K L A S S R U M M E T.

För att verka för visionen handlar det om att ordna för den tanken jag har. Det är jag som håller visionen levande. Medvetenheten kring detta är mitt arbete. I den visionen ska eleverna utvecklas. Eleverna ska få uppleva samarbete, få uttrycka sig, få påverka och inverka, lägga sig i och berätta om att de redan kan, vill lära sig och att de inte kan. Det ska vara ofarligt att inte kunna. Det ska inte vara farligt att redan kunna. 

Hur genomför jag detta då:
I stort sett handlar det om att dagligdags återskapa visionen. Jag funderar ständigt hur jag kan göra bättre, bli bättre på att möjliggöra min vision, utvecklas där jag tycker det är invecklat. Jag gör misstag. Dessa är jag medveten om. Jag har alltid mitt bollplank - min vision - att bolla tankarna och görandet emot.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Betty

Demokratisk - underbart och en delaktighet värd namnet! Tänk om fler ville vara och arbeta för att fara där i ina tankar och handlingar! Du är din vision!

2008-11-12 @ 19:29:19
Postat av: Mats

Inifrån, utifrån, uppifrån, nerifrån...?



Det kanske är så att visionen enbart finns i handlingen och nuet. Tanken på att det finns något samband mellan det vi gör och det vi vill är vacker och just som du skriver - invecklad!



Demokrati är ju något vi lever och andas. Visionen som inre bollplank - jag undrar hur det ser ut i blicken?



Men går det att lita på någon som inte har en vision?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback