KIWIMETODEN i en bok
Jag har skrivit en bok med titeln Kiwimetoden.
TIteln kom sig av det arbetsnamn alla hade då man samtalade om de många upplevelserna av skolbesök och utbildning på Nya Zeeland. Då jag fick i uppdrag att skriva om vad, hur och varför blev namnet på boken Kiwimetoden.
Ibland förväxlas Kiwi med begränsningen läsmetod. Vilket får mig personligen att skygga undan. För mig är det inte en läsmetod. Inte heller något som felaktigt ringas in som WHOLE LANGUAGE METOD. Vilket får mig att skygga än mer. Whole language är felaktigt översatt till HELORDSMETOD, vilket får mig att nästan skrika ut:
- Det är en språklig medvetenhet kring hur vi gör för att bli språkliga! Och om vi ska bli språkliga måste vi ljuda, helorda, läsa, skriva, samtala, bildpromenera! OCH - skulle jag skrika - det handlar om att undervisa! Och om vi ska utveckla språkligheten måste vi ta vara på varandra, lära ihop, utvecklas individuellt i gruppen, grupptänka, grupputveckla ...
Men de som har läst säger ofta till mig att boken handlar om något helt annat. Snarare en lärarfilosofi! Det tycker jag om. För så ser jag på den själv. Dessutom ser jag bara en fortsättning av tankarna. Allt är utvecklingsbart. En metod är stadd i ständig förändring. Det beror på att vi är undervisande lärare och eleverna är olika från dag till dag.
Många som har läst den säger att boken handlar om ett lärande förhållningssätt, om lärande organisation och om generella tankar kring undervisning. Personligen tycker jag att boken handlar om lärarens medvetna förhållningssätt till elever, till undervisningens fokus, kring organisation av lärandet och det praktiska görandet kopplat till teori. Kort sagt - i mina författande tankar sökte jag väva in det mycket medvetna uppdraget att vara lärare, och hur att göra det möjligt för eleverna att bli aktiva aktörer i klassrummet.
Jag vet inte hur ni uppfattar boken, ris och ros, men det är alldeles för begränsande att titta på kiwi och metoder, läsinlärning och läsning - utan att se i vilken kontext allt äger rum. Detta är nog vad Kiwi handlar om för mig -
Medvetenhet om vad, varför och hur. Rent praktiskt och med barnets rätt som ledstjärna.
Synpunkta gärna här!
Med författartankar....
Anne-Marie
Jag måste försöka få tag på den boken nånstans. Nu blev jag mer nyfiken på att läsa den än jag var innan.
Hej.
Vi är två elever från lärarutbildningen på Högskolan Krisitianstad som håller på med vårt examensarbete om skönlitteraturen och framför allt den tysta läsningens plats i skolan, "bänkboken". Nu är det så att vi har letat efter artiklar med dig överallt i cyberspace =). Vi har fjärrlånat din bok om Kiwimetoden men inte fått den ännu. Vi tycker att du säger så mycket klokt i en artikel som Bonnier hade när du fick svensklärarpriset, om lästid, läslust och pedagogens förhållningssätt som måste visa att läsningen är viktig i sig själv etc. Skulle du kunna tipsa oss om hur vi kan får tag på artiklar som du har skrivit?? Och/eller någon annan som du känner till som passar vårt ämne.
Vi vore jättetacksamma!!
// Mvh. Malin Olsson & Sara Johansson
Bästa ni,
Jag är alltid öppen för dialog inom området - lärande och organisation - kontakta mig om ni vill veta mer... eller fråga här... jag vill ha gensvar och frågor... utifrån era frågor kan jag utveckla bloggsvaren... det är också helt ofarligt att fråga. Fråga handlar om att vara nyfiken och vilja utveckla. Det bästa lärandet äger rum då man vill veta mer - för att veta mer måste man fråga - och därför välkomnar jag alla frågor... hjälp mig med era frågor så kan jag utveckla mitt tänk.
Med alla vänligheter - Anne-Marie
Jag har den, och gillar den jättemycket! Den innehåller många kloka tankar och många konkreta tips och idéer, och är för mig mer än bara en metod. Det är synen på kunskap och lärande som är det viktigaste för mig. Men boken väcker också många tankar och frågor, tex hur du i verkligheten genomför det du beskriver. Det är en sak på papper och en annan i klassrummet. Men det kanske är därför jag läser här, för att få svar på mina frågor.. MVH Anki