År 4: GENSVARA pch GENOMFÖRA
Vid den individuella läsningen finner en av mina elever ett litet fel i sin bok. Eleven vill lägga sig i. Att lägga sig i betyder att gå in i texten aktivt och skriva om det man finner att man vill förändra, ha synpunkter på, den grammatiska strukturen... ja det kan vara vad som helst. Eleven lär sig också att gå i dialog med författaren. Texten upplevs mer levande.
Min elev finner att det saknas en punkt. Det är noterar eleven.
Om detta samtalar elev och lärare.
Läraren uppmuntrar eleven att lägga sig i, tycka, tänka och utforska den text eleven läser.
Eleven kopierar ett skrivunderlag, där texten syns, och där det ges möjlighet att notera det som bör noteras.
Eleven skriver;
"Han som skrivit boken har glömt en punkt där jag har strykt under. Det tycker jag var slarvigt!"
Eleven läser texten högt för mig. Anne-Marie undrar över vem, vad och lite hur... alltså hur jag ska förstå alltsammans. Jag ställer lite frågor... eleven säger - Aha! och skriver om alltsammans. Den text eleven nu skapar syns här;
Det är individuellt att lära, det är med individen lärande samtal ska genomföras. Det är gensvar och samtal. Jag har läst upp de texter eleven har skrivit. Det är genom min röst som eleven kan höra sina skrivna ord. Eleven kan också läsa ut sina ord högt för läraren. Det är genom det uttalade som detta blir medvetet.
Både elev och lärare är överens om att lärande har ägt rum.
Anne-Marie
elevarbete årskurs fyra