ARBETE VIKTIGA LÄSDAGEN
Varje dag är en läsdag. Men denna dag är en upplyft läsdag. Så här gjorde vi. Jag hade en liten plan, den planen nappade mina kollegor på.
1) Vi samlade alla elever, fem klasser, i ett gemensamt rum.
2) Alla lärare hade ett stycke att läsa ur Astrid Lindgrens novell INGA RÖVARE FINNS I SKOGEN
3) VI genomförde en växelvis högläsning. Eleverna var lyssnande och uppmärksamma.
4) Tillbaka in i klassrummet. Där fick varje klass från förskola till årskurs fem ett papper med INGA RÖVARE FINNS I SKOGEN.
5) Varje elev har sin egen mening.
6) Vi skriver helt enkelt av Astrid Lindgrens ord, förstorar dem. BOkstäverna ni ser är skrivna på remsor som klipps ur liggande A4, i tre delar.
7) Alla elever får måla sitt egna bokomslag. Eller måla av en känd bok.
8) Vi knyter ihop det hela med att se en film som berör ovanstående tema.
9) Eleverna var nöjda. Lärarna var nöjda.
10) Anne-Marie avslutade dagen med en kreativ huvudvärk.
Alla arbeten kommer pryda vårt bibliotek, där den vackra och kloka skolbibliotikaren inte en gång höjde ett stressande ögonbryn när elever från alla skolans klasser frågade om böcker, lånade och var angelägna om att hitta just sin bok, Jag är mycket stolt över vårt lilla skolbibliotek. Det är en slags omsorg i alltsammans.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: annika
Verkar kul! Men jag förstår inte det där med "BOkstäverna ni ser är skrivna på remsor som klipps ur liggande A4, i tre delar." Hur då, i tre delar?
annika
Postat av: annemarie
Ett afyrapapper... skär det i tre delar... i liggande. Då får du långa remsor. Dessa remsor anger storleken på texten. Eleverna ska skriva bokstäver som är stora som pappret. Meningarna ur boken blir då förstorade. Med vänlighet A-M
Postat av: annika
Men det är ju strålande enkelt. Att jag inte tänkte på det. Tack för förtydligandet. Mvh Annika
Trackback