LÄRANDE - JAG VILL!

Vad driver oss att lära?
Viljan.
Viljan driver oss. Inte modet.

Det kan vara klokt att börja med sig själv.
Varför vill jag lära mig?

* Jag vill något. Jag vill segla!
* Jag behöver något. Jag måste ta skepparexamen!
* Jag ser erfarna andra. Hela bryggan är full av experter. Jag har modeller att lära av.
* Jag förstår när jag gör. När de som kan gör ser jag hur de gör. När de som kan sätter ord saker och ting lär jag mig av sammanhangen. Jahaja... det där är en... och så får jag pröva de nya orden som kommer i detta unika sammanhang.
* Allt det jag ser utmanar mig! Jag vill lära mer!

Så kanske det ser ut.
Men de viktigaste ingredienserna är nog att jag har fått möjlighet att pröva innan jag insåg att jag ville.
Pröva lite villkorslöst. Det betyder också att jag har haft tillgång till såväl modeller och prövande möjligheter.


Det viktigaste efter viljan är nog att jag innan jag visste att jag ville
hade jag fått ingå i något jag bara hade någon slags föreställning om,
jag har fått pröva något jag inte tidigare prövat.
Något som inte var helt främmande,
men trots det var något väldigt nytt.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback