SKOLA - en ide knappast en plats
Jag skissar på ordet skola.
Det är inte en fysisk plats - det är en idé.
Idén rör på sig hela tiden.
Samrörelse!
Anne-Marie
Hej!Ditt inlägg gav mej innerlig impuls och lust att skriva.Vet inte om det passar men hur som helst...
Åh,vore jag pedagog i den vinter som fortfarande råder i VISSA DELAR AV VÅRT LAND...Då skulle jag frossfrossa i det material som står till buds alldele gratis.SNÖ.Varje dag skulle jag ikläda mej "möjlighetsglasögon"och medvetet gå in för kreativt tänkande i undervisningen.Skulle ge barnen möjlighet att under vägledda och fria aktiviteter, utveckla de färdigheter i sitt totala "jag".Barnen skulle få glädjas i snölek medan jag som pedagog skulle se leken ur en annan vinkel.Under ett par månader skulle jag skapa tillfällen för aktiviteter som t.ex....Skulptera med lös och packad snö.Leka med olika färger blandad med snö.Göra snöänglar,gräva grottor samt spåra upp labyrinter.Kasta "snöbollsprick" från uträknat avstånd.Bygga snölyktor i olika former och med visst antal block eller bollar.Experimentera med snön genom att studera snöflingor under lupp,tina snön för att se vad den kan dölja.Vika o klippa snölingor....Allt detta och mycket mera skulle ge mej en behaglig känsla att barnen under lek har fått utveckla sin fin och grovmotorik , socialt samspel ,matematik i längd och mängd , rums,färg och formuppfattning ,koncentration....Åh, vore jag pedagog i denna tid,när vi fortfarande har årstiden VINTER...Värna miljön...för våra barn,oss själva...för framtiden....för kommande pedagoger i den del av vårt land där.....
Stillsamma funderingar från mie.