INTE ENS SKUGGORNA

image2150

Detta med att följa en modell. Lära utifrån att befinna sig i närheten av någon som gör det man vill lära sig. Då måste vi tillåta och främja härmandet. Härmandet som väg att börja göra eget. Det är inte det fula härmandet som gör till åtlöje och förminskar, utan härmandet som har till syfte att göra något för att börja våga göra eget. Hjärnforskarna talar om spegelneuronen - vilket betyder att vi är rustade för att härma, göra efter och börja där.

Jag tycker mycket om detta härmande. Det är tryggt att lära sig så. Det är inte fullt att göra efter, snarare tvärtom. Det är bra att göra efter. Detta sätter också lärarna i fokus. Jag har myntat begreppet TEACHING BY DOING, vilket betyder att lärarna gör det eleverna ska göra. LEARNING BY DOING sa John Dewey. Jag är beredd att gå så långt att jag tror att vi har missförstått John Dewey. Han ser lärandet som en hel process där lärarna ingår. Det är således fel översatt. Learning är ett större begrepp i det engelska språket tänker jag men i det svenska gör vi det till en aktivitet som eleverna ska försättas i. Eleverna är aktörer precis som lärarna. LEARNING är en process som omsluter alla skolans aktörer.

När jag tittar på spegelneuronen - ser jag den i det faktiska. Här fotograferar jag ett räcke... men solljuset kastar andra skuggor på gatan där jag går, alldeles exakt återgivet blir inte skuggan. Så är det också med härmandet. Det liknar modellen, men mycket snart skapas något alldeles unikt eget då tryggheten att lära och pröva är mättad, då utvecklas lärandet att bli något alldeles, alldeles eget.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skuggorna. Arbetar som chefsutvecklare. Vi kan i våra utveckingsprogram leverera många olika koncept, modeller och teorier. Ändå lär sig de deltagande cheferna framförallt genom att ta till sig HUR vi ledare håller i programmen. Hur vi förhåller oss, hur vi lägger ut uppgifter och hur vi relaterar till dem. Dvs hur de ser att vi hanterar vår egen ledarroll. Ledarskap och lärarskap är en hur-fråga. Och man härmar hur-et! Skuggorna är ofta mycket tydliga för oss kursledare. Spegelneuron var det.
J.

2008-02-03 @ 09:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback