TEXTEN I ALLT



En av mina elever fann det knepigt att lösa detta matematikproblem. Kan ni klura ut varför? Jag uppmanar mina elever att gå i diskussion med samtliga texter de möter i skolan, och att de får göra det. Jag går därmed en mängd kunskap om hur elever förstår saker och ting, och vad som ställer till det för dem, samtidigt som eleverna lär sig att formulera sina tankar och våga ställa sig över bokens text utan att för den skulll känna sig dum eller misslyckad. Elevens gensvar på detta problem kommer att finnas i boken VÄGEN TILL SKRIFTLIGA OMDÖMEN. Gensvaret eleven ger fyller en hel A4. Då har eleven inte löst problemet utan diskuterat hur texten är uppbyggd och hur eleven förstår innebörden.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: LenaA

Tänk va, att min bild dagens matematikundervisning inte skiljer sig sådär jättemycket från hur det var när jag gick i skolan för en sådär 100 år sedan. Men det känns som om ni satsar på kvalitet och inte kvantiet. Härligt att få tänka och inte stressa fram ett rätt svar. Vägen är minst lika viktig som målet. ler

2008-12-10 @ 17:11:47
Postat av: Lena

OJ, oj! Är detta ett problem med många lösningar? JAA! MEN det var nog inte meningen...Dricker de två agenterna 4 dl tillsammans -eller var? Och dubbelt så många, ja det blir 4 agenter. MEN språkligt sett kan de väl ha druckit 5 dl tillsammans? Fast så var det väl inte?

HUR resonerade dina elever?

2008-12-10 @ 20:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback