MATEMATIK - FLERA FLUGOR I EN SMÄLL



Det här är en lektion som aldrig någonsin tog slut. Då jag klurade ut hur vi kunde lära oss att slå i telefonkataloger så kändes det så där lagom kul att bara lära sig slå i en telefonkatalog. Ja, det här var på den tiden (inte så länge sedan) då människor behövde kunna slå i en telefonkatalog. Nåväl, jag och min dåvarande lilla trea (om 27 elever) satt bänkade med telefonkataloger och slog, letade, tittade, pratade, samtalade och diskuterade. Det är mycket språk i en telefonkatalog. Några ville leta upp specialsaker, som bilar till exempel, och då fick de NATURLIGTVIS göra det. Jag tyckte att de kunde göra något med telefonnumren också... leta tiokamrater. Ja, så var den lektionen igång, blev fler och fler lektioner... för det var så roligt. Dessutom lärde vi oss ett och annat yrke i bara farten. Det finns en hel del saker att hämta ur en telefonkatalog. Inte bara ett nummer att ringa...



Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback