IDAG - MAGISKA KVADRATER
Först läste vi in oss på vad sköldpaddan bar fram för information till den kinesiske tänkaren - därefter prövade vi själva att göra sköldpaddans meddelande. Vi har arbetat med magiska kvadrater. Vi har gjort alldeles egna. Då man lär sig något börjar man med något som känns bekvämt, bekant och bekräftande. Då man tycker sig kunna antar man utmaningarna och utvecklar, utmanar och utsätter sig för lite mer tänk. Så är det också denna gång:
För många elever var detta en mycket rolig uppgift. Så de avslutade aldrig arbetet utan tog det med sig hem. Svårighetsgraderna steg ju duktigare eleverna blev på att konstruera magiska kvadratet. Nästa lektion handlar om att ha några tomma rutor i färdiga kvadrater. Men jag tycker mycket av magin ligger i att konstruera saker och ting själv. Inte utsättas för frågorna från någon annan konstruktör. Imorgon får eleverna utvärdera sina arbeten.
Anne-Marie,
som själv gjorde ett par stycken för att det var roligt och lärorikt.
För många elever var detta en mycket rolig uppgift. Så de avslutade aldrig arbetet utan tog det med sig hem. Svårighetsgraderna steg ju duktigare eleverna blev på att konstruera magiska kvadratet. Nästa lektion handlar om att ha några tomma rutor i färdiga kvadrater. Men jag tycker mycket av magin ligger i att konstruera saker och ting själv. Inte utsättas för frågorna från någon annan konstruktör. Imorgon får eleverna utvärdera sina arbeten.
Anne-Marie,
som själv gjorde ett par stycken för att det var roligt och lärorikt.
Kommentarer
Trackback