NATIONENS FRAMTID



Den går inte att undgå - reklamen vid skolstarterna. I Skottland syns den i alla fönster. Det handlar om allt från att fylla skolväskor med rätt saker, de traditionella tingen, penna, sudd, linjal, block, till kläderna som syns i skoluniformerna. Men här syns också reklamen som riktar sig till föräldrarna och hur de hjälper sina ungar att lyckas i skolan.



Skolan är allas angelägenhet. Oavsett vilken nation den är i. För skola handlar om framtid. Och om affärerna vädrar morgonluft varje skolstart, och ett tillfälligt klirr i kassan, så är det framtidens ekonomi och nationens möjligheter som går att visionera kring då det gäller de ungar som går i skolan i dag. Nationer rustar för framtid i varje skola. Och givetvis ska skolan uppfattas just så. Men tänk att förvalta skolan och diskussionen kring den så att den upplevs så för varje unge som går där och för varje lärare som arbetar där. Men där nationen tänker nation så är nog den största förhoppningen att framtidens människa en kosmopolit, en världsmedborgare, med ansvar och redskap.

"Fit the nation" säger annonsen i varuhusets fönster. Jag tänker att det är nationens framtid, men jag önskar att de skrivit - we love our pupils, our future, and we hope you the best, dressed or not dressed to fit the nation, we want you to fit the world, in mind and in humanity...global thinking...

Så ungefär...
Anne-Marie


och hänvisar till filosofens Martha Nussbaum begrepp : COSMOPOLITAN CITIZENS, läs i min blogg under strategier för lärande, eller ännu bättre, läs DNs intervju med henne:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=803726



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback