EUFORI HANDLINGSKRAFT

Oj - en euforisk känsla denna morgon.



Eufori! Denna morgon!

Skolchefen i Huddinge Kommun smäller startskottet denna morgon.
Som skjuten ur en bubblande lycklig flaska champagne.
Handlingskraften i kommunens skolledarskap är tydlig och hoppfull.
med hoppfull insikt om framtiden och vilja att sätta skolan på en
helt ny karta...och rikta den mot framtiden.

Jag insåg under tystnad...
Jag är i rätt kommun, i rätt skola, i rätt sammanhang... i rätt värld.
Den euforiska känslan av sammanhang och framtid.

Tack för tryggt ledarskap med tydliga visioner och underbara utmaningar.
Jag kan inte tala för alla - jag talar bara för mig själv.

Äntligen hemma!

http://www.huddinge.se/h_templates/H_PicturePage____27869.aspx

Anne-Marie

som tänker följa händelserna och gärna gå en bit i förväg...
jag ser min egen vision om skolan, den jag talat om i år, år, år och så äntligen, äntligen, äntligen!

Kommentarer
Postat av: Christine

Vad tycker du om denna idée? ..



Skanskagymnasiet - en investering i framtiden



Skanska har ansökt till Skolverket om att få driva ett treårigt tekniskt gymnasieprogram anpassat för byggbranschen. Om planerna går i lås placeras Skanskagymnasiet i Växjö med plats för 30 elever från hela landet. Start hösten 2009. Skolverket meddelar sitt beslut i höst.



Byggbranschen har ett behov av att attrahera fler unga människor till branschen.



- Vi känner ett ansvar som samhällsaktör. Genom en specialutformad gymnasieutbildning med intagning från hela landet ser vi en möjlighet att attrahera personer som lockas av att utveckla, bygga och underhålla den fysiska miljön för människor att bo, arbeta och resa i, säger Magnus Aniander, utbildningschef på Skanska Sverige AB.



Unik och modern utbildning

Utbildningen för framtidens byggande blir unik och baseras på moderna byggmetoder och synsätt. Här ska ges löpande kunskap från byggbranschen liksom ett värdefullt kontaktnät. Framför allt erbjuds längre praktikperioder i närheten av elevernas hemtrakter i varje årskurs.



Att valet föll på Växjö beror på att det är en friskole- och studentvänlig kommun, som det är enkelt att ta sig till. Skanskas fokus på miljöarbete gör att Växjös miljöprofil är lämplig.



- Vi ser satsningen på Skanskagymnasiet som en investering i framtiden, säger Magnus Aniander.



Har du frågor om gymnasiet - kontakta Helena Westergård, Skanska Kompetenscenter, 0470-99139. Från mitten av september finns även en webbsida om skolan avsedd för dem som ska söka in där.





Källa: Pressmeddelande



Hälsningar igen,

Personalutvecklare Skanska Teknik

C.S

Postat av: Cecilia N

Kan man kanske få skicka sina egna förvirrade skolpolitiker på studiebesök alt. intensivkurs?

2008-08-13 @ 15:29:57
URL: http://cessistickar.blogspot.com/
Postat av: studentmorsa

Lustigt. Nu har jag läst din blogg ett tag och jag hittade den av en slump. Idag började jag på min nya arbetsplats, äntligen färdigutbildad och full av idéer. Den första dagen började vi med en föreläsning om Vygotskij. Helst plötsligt berättar föreläsaren om en kompis i Stockholm, som har satt upp en strategi i klassrummet. "Fråga tre kompisar först innan du frågar läraren" och kompisen heter Anne-Marie Körling. Snacka om att jag blev paff. "Men, . . . men, . . . det är ju hon som bloggar." Världen är liten, även i Ängelholms kommun där jag jobbar nu. :-)



Just det, han var en underbar föreläsare som tänker precis som jag . . . skönt.

2008-08-13 @ 18:26:00
URL: http://blogg.passagen.se/studentmorsa
Postat av: Annemarie

Hej studentmorsa, glad att du är här...men nyfiken är jag...vem var föreläsaren? Allt gott Anne-Marie

2008-08-13 @ 18:40:50
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilken härlig start! Sånt behövs!

2008-08-13 @ 19:01:41
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej du, jag blir sa glad att du fatt en fin start detta nya lasar! Du ar vard varenda liten omtanke!

2008-08-13 @ 19:50:07
Postat av: studentmorsa

Oj, jag trodde jag nämnde det. Leif Strandberg! :-)

2008-08-13 @ 22:30:56
URL: http://blogg.passagen.se/studentmorsa
Postat av: Jonas Hällebrand

Jag gläds med dig!

Ser framemot att höra mer om detta...

2008-08-14 @ 16:26:31
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Fia

Det lät väldigt positivt att ha handlingskraft som ledord. Det ger framtidstro och energi.

2008-08-14 @ 18:12:13
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: studentmorsa

Jag hoppas du vet vem Leif Strandberg är. Han har ju sagt att ni är kompisar. :-)

2008-08-15 @ 18:08:48
URL: http://blogg.passagen.se/studentmorsa
Postat av: Annemarie

Hej ni alla. Så bra att ni kommenterar. Jag är väldigt säker på att upptakten kommer generera resultat i det stora hela. Jo, jag känner Leif Strandberg, som alldeles nu, nyss, kom ut med en ny viktigt bok... väldigt viktig bok som jag kommer att blogga om. Med all vänlighet till er alla, Anne-Marie

2008-08-15 @ 18:38:55
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback