ATT SE RÄTT
Snart rusar eleverna in skolornas korridorer, in i klassrum och matsalar. Alla elever med olika sätt att se på tillvaron, och med olika sått att förhålla sig till den; trygga, otrygga, livliga, långsamma. Eleverna är i skolan för att det är skolplikt. De måste vara där.
Eleverna har också sin livschans i skolan för det liv som väntar utanför skolan. Varje dag är en viktig dag för eleven. Varje dag ska betyda någon slags skillnad för eleven. Det har eleverna rätt till. Enligt läroplanen SKALL vi lärare genomföra en värdig skolgång med ett lärande perspektiv för det framtiden förväntar sig av sina världsmedborgare. Det handlar om att se, se rätt, se framåt, se in i elevögon och bekräfta att vi ser dem. Det handlar om att se för utveckling, se hur vi kan utmana elevens tänkande, se kvaliteterna i elevens svar, elevens processer och se hur vi kan förstärka och bekräfta det eleven är i färd med att lära sig.
Vi har en fantastisk uppgift i skolan. Lärarna är precis närmast eleverna. Om vi ser rätt kan vi bekräfta, utmana och bidra till att skola och lärande verkar för den skillnad den ska betyda. Det gäller att fokusera och det medvetet.
Anne-Marie,
som funderar över hur många gånger vi skrattar ihop i klassrummet?
Eleverna har också sin livschans i skolan för det liv som väntar utanför skolan. Varje dag är en viktig dag för eleven. Varje dag ska betyda någon slags skillnad för eleven. Det har eleverna rätt till. Enligt läroplanen SKALL vi lärare genomföra en värdig skolgång med ett lärande perspektiv för det framtiden förväntar sig av sina världsmedborgare. Det handlar om att se, se rätt, se framåt, se in i elevögon och bekräfta att vi ser dem. Det handlar om att se för utveckling, se hur vi kan utmana elevens tänkande, se kvaliteterna i elevens svar, elevens processer och se hur vi kan förstärka och bekräfta det eleven är i färd med att lära sig.
Vi har en fantastisk uppgift i skolan. Lärarna är precis närmast eleverna. Om vi ser rätt kan vi bekräfta, utmana och bidra till att skola och lärande verkar för den skillnad den ska betyda. Det gäller att fokusera och det medvetet.
Anne-Marie,
som funderar över hur många gånger vi skrattar ihop i klassrummet?
Kommentarer
Trackback