LÅNAD KOMPETENS

image2394


När vi lär oss tittar vi på hur andra gör. Vi imiterar och prövar det vi uppfattar. Vi lånar kompetens innan vi själva erövrar den. Därför är det så viktigt att genomföra, göra, vara en modell för det lärande vi vill generera i klassrummen.

Jag citierar Leif Strandberg:
...att föräldrarna börjar prata med ett barn som inte kan prata. Men det är så föräldrar gör. De tillskriver barnet pratkompetens. De avkräver inte barnet något språktest, eller att gå några veckor på Svenska för invandrare eller något annat. Föräldrar välkomnar barnet till samtal. Barnet blir omedelbart och villkorslöst en fullvärdig medborgare i "the community of talkers". Genom denna relation, detta medborgarskap (delaktighet!) får barnet tillgång till språk. (Rätt till kunskap; Socialistisk debatt 2008)


A-M skriver...utan bakgrund

Om detta tänker jag - är en generell tanke om hur vi lär oss. Vi måste åt vår vilja att lära, det är den som är förutsättningen. Den kan inte komma ur det tomma intet då det gäller områden vi är obekanta med. De väcks då vi är i närheten av någon annans kompetens. Det är därför vi sneglar som nybörjare på det proffs som står bredvid oss. Det gäller golf, skidåkning... ja vad som helst. Jag tittar nyfiket på de som är erfarna krönikörer. Det är mitt nya lärandeområde.

Genom att vara medveten om den modellande roll man har som lärare kan man utveckla ett tryggt lärande i klassrummet. Det låter som stora ord. Och det är det!

Anne-Marie,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback