DANSA TANGO med teoretiker

image1287

Min bror dansar tango. Väldigt avancerad. Han är också lärare i tango.

Jag kan inte ta ett steg. Jag fotograferade när de argentiska lärarna höll lärande dans - min bror djupt koncentrerad... kroppen memorerade allt. Andlös rörlig koncentration. Lärande. Aktivitet. Görande.

Men... när han dansar för att utvecklas...då vill han dansa med någon som utmanar honom i hans kunskap... för att lära mer. Så tänker jag om lärandet i klassrummet. Mer när du kan...utmaningar när du repeterat dig mätt. Kollektiv undervisning...ja alltid som ingång...men aldrig som utgång...då är den individuell.

När jag iakttar lärandesituationer, lyssnar till hur kunskap konstrueras i en människa - är jag lärande samtidigt som jag för inre samtal med mina samtalspartners ... här blir det Vygotskij och John Dewey... Learning by doing, Dewey och Vygotskij när jag tänker på utvecklingszon eller när jag lyssnar till hur min bror beskriver och sätter ord på sitt kroppsliga lärande.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback