LÄRARENS MÅL

Jag har några mål - individuella lärarmål - för de två första veckorna i min nya klass - årskurs fem.

Det övergripande målet är att skapa ett DEMOKRATISK KLASSRUM - där eleverna fullt ut tar ansvar för sitt lärande och sina sociala relationer - där läraren utvecklar och utmanar elevernas tänkande och stöttar och bekräftar elevernas arbeten och strävanden. Läraren är alltid aktiv - Lärarens roll är att modella allt det vi gör i klassrummet - TEACHING BY DOING - samt utveckla strategiskt tänkande hos eleverna.

1)

När vi samlas i klassrummet ska detta gå fort, inledas med tystnad, inga bråk, utan åtbörder och tillrättavisningar från lärarens håll. Detta är jag tvungen att arbeta mycket med - efter att under min första dag sett hur mycket tid som försvann utan innehåll - kunde vara upp till 20 minuter. Vilken jag tycker är oacceptabelt. Många kommer ikläm, de tysta och de högljudda. Alla förlorar något på detta. Eleverna ska inte lastas - utan - ska få möjligheter att göra bra... vilket de gör om läraren visar.

DETTA ÄR GENOMFÖRT . Idag hade vi en bra samling. Samling är en kort stund där alla sitter ned och är fokuserade på vad läraren har att erbjuda. Läraren, dvs, jag erbjuder alltid en stunds läsning, modellad högläsning ur böcker, korta stycken... det går fortare att samla klassen om de får lyssna på något högläst. En samling med målet att få lyssna, då eleverna äger förväntan om att något ska hända som påverkar dem, då går samlingen lätt och alla är nöjda. Läraren ska inte höja på rösten.

2)

ELEVERNA ska uppleva att det är angeläget att lära sig - översätt det gärna med lust i detta fall - och idag krävde några elever att de skulle få ha matematik, och det nya sättet att räkna på. De hade till och med gjort matematik hemma. När eleverna upptäcker att det är innehållsgivande så förändras fokus i klassrummet - nu fokuserar vi på vad vi ska göra - och bakar in allt det sociala i det. Svårt arbete men när det är utvecklat så innebär det att eleverna erövrar sitt eget lärande. Det kräver en medveten hållning från lärarens sida. Det är mitt mål att genomföra all undervisning så att vi gemensamt upplever lärandeprocessen som något viktigt och innehållsrikt. Min roll som lärare är att uppmärksamma när det fungerar, uttala och sätta ord på vad jag ser av goda samarbeten och spännande självständiga tänkanden... och vilja att anta utmaningar.

3)

När eleverna börjar förstå att de är delaktiga i processen kommer de att förvänta sig att de får lära sig. Under denna vecka kom önskemål om storboken - dvs GEMENSAM LÄSNING - matematikutvecklande tänkande - högläsningsboken FRÖKEN EUROPA.

4)
Självständigheten ska uppmärksammas.
Eleverna ska självständigt ta ansvar för sitt lärande. Det betyder inte att jag backar ifrån den, utan är högst närvarande i den erövringsprocessen. Det betyder att när eleven tar självständiga beslut, visar vilja och beredskap ska detta uppmuntras och gensvaras på. Jag ser många många elever som idag tar större ansvar vilket påverkar lärandeprocessen hos alla. Det är smittsamt att ha utvecklande fokus där man själv upplever att jag bidrar, utvecklar och lär mig - det ska både elev och lärare uppleva. Jag har fått eleverna att nosa på denna upplevelse.

5) Jag vill inte att eleverna sträcker upp armen för hjälp. De tar bort ett av sina verktyg. De ska skriva upp sig och skapa en lista... så blir det mer rättvist och jag kan ge min hjälp när jag kan... - Detta betyder att eleverna ska och får fråga sina kompisar om hjälp - vilket är ett mål jag har - och lära sig att fortsätta med andra uppgifter eller läsa tills hjälp kommer.... detta har eleverna gjort ... det är väldigt många namn på listan över hjälpare... men några har skrivit upp sig för att fråga - Får jag fortsätta - Svaret är självklart - Javisst du fortsätter så mycket dubara vill - här finns inga gränser för vad vi ska göra... Dessa namn faller så småningom bort - eleverna forsätter arbeta och tar det ansvaret själva. En del namn faller bort då eleverna inser att de faktiskt kan ta hjälp av någon som stannat upp vid samma problem... dessa namn kommer också falla bort i framtiden... Jag vill öka elev-till-elev-samtalet och beredskapen att hjälpa varandra. Fråga tre kallas det... och jag har genomfört detta förrut ... går att läsa om i Kiwimetoden.

6) Föräldramöte där jag presenterar min pedagogiska grundsyn - hur vi lär och varför vi lär. Lärarens profession - hur jag gör - varför jag gör - vilka teorier jag tänker kring - hur jag ser på människan och kunskapen.

Så långt har jag kommit under mina två första veckor.

image1682



Hur har jag gjort:

1) Jag har iakttagit mina elever och deras förhållningssätt. Vad ser jag och vad kan utvecklas positivt.

2) Jag har satt upp mål för hur min undervisning ska presenteras och utvecklas. Vad ska jag undervisa om - hur ska jag presentera det - vad ska det leda till. Vilka processer kan jag sätta knyta an till och vidareutveckla...

3) Möblerat om klassrummet så att detta rum överensstämmer med min pedagogiska grundsyn.

4) Beslutat mig för att förstärka positivt och se det som är utvecklingsbart. Se framtiden i barnens lärande, såväl socialt som kognitivt.

5) Erbjuda min undervisning - i form av att tydliggöra mål för vad vi håller på med - samt utveckla mitt undervisande fokus i relation med mina elever.

6) Utvärdera ofta, mycket och i olika former.

7) HÖGLÄSA elevernas gensvar och deras skrivande så allt blir tydligt gensvarat av mig som lärare. Detta är ett värdigt och viktigt moment i all undervisning - att eleverna hör och ser att deras arbeten också påverkar mig.

8) Lyssna in eleverna - och erbjuda dem stora möjligheter att sätta ord på sina tankar, sitt lärande i en respektfull atmosfär - med fokus på det vi processar.

9) Dagligdags ge feedback på deras vilja att göra bra ifrån sig...

10) Be föräldrarna berömma dem hemma. Jag har sänt två föräldrabrev med uppmaningar att lyssna till vad eleverna lärt sig och berömma dem för deras arbeten. Berömma ska översättas med - VISA UPPMÄRKSAMHET PÅ - för det finns inget vackrare sätt att ge beröm - som att vara intill och vara nyfiken på... JAG SER DIG är själva anslaget...

Idag har jag haft en underbar dag - mycket gensvar från eleverna - fokus på vad vi ska göra - och fantastiska samlingar... Jag har nått några av de mål jag satt för min möjlighet att vara just lärare, inte ordningsvakt eller ensamt ansvar - samt delat med mig av dem till mina elever - detta är mina mål - så här tänker jag ... eleverna ska ha full insyn i hur läraren tänker kring sitt arbete.




JAG ÄR NÖJD MED DESSA TVÅ VECKOR.

Nu sätter jag upp nya mål - som jag utvärderar när jag är åter i klassrummet.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback