KLASSRUMSORGANISATION... del 1
Idag var jag ensam med min nya klass.
Genomförde några enkla saker...
Skriv upp dig för hjälp.
Så att jag i lugn och ro kan ägna mig åt en elev åt gången.
Efter dagens slut... hade de flesta övertagit denna möjlighet.
Detta måste vara steg ett... och nu inser jag hur mycket arbete jag lagt ned på mina tidigare klasser. De ägde organisationen fullt ut... och det gav eleverna större möjligheter att utveckla såväl självständighet som ansvarstagande.
Jag är nöjd med steg 1. Nu går jag vidare till steg 2....
Anne-Marie
Genomförde några enkla saker...
Skriv upp dig för hjälp.
Så att jag i lugn och ro kan ägna mig åt en elev åt gången.
Efter dagens slut... hade de flesta övertagit denna möjlighet.
Detta måste vara steg ett... och nu inser jag hur mycket arbete jag lagt ned på mina tidigare klasser. De ägde organisationen fullt ut... och det gav eleverna större möjligheter att utveckla såväl självständighet som ansvarstagande.
Jag är nöjd med steg 1. Nu går jag vidare till steg 2....
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Marie Winterfeldt
Ja, det är ju just detta att man så gärmna vill att de nya eleverna ska kunna halka på där de gamla var. Man lägger ner så mycket jobb på att stegra utmaningarna för eleverna som man nästan glömmer efteråt när allt bara fungerar. Jag saknar en liten stegringslathund i hur det blev som det blev med arbetet i klassrummet.
Marie Wi
P.s Det är helt underbart att klicka runt i din blogg och få ta del av dina enkla avskalde och ändå enormt djupa reflektioner över alla små ting som man så ofta rusar förbi, en skylt, en vattenpöl, hopsamlade caféstolar...och stora saker, som Burma. Det berikar mitt liv.
Trackback