DEN MÄNSKLIGA RÖSTEN

Den röst som läser upp, läser högt, berättar har en förunderlig kraft. När vi lärare ger våra elever texter kan det vara en vits att läsa texten högt - åtminstone ett litet stycke ur den - för eleverna. Detta högläsande har en märklig påverkan på motivation och vilja att läsa vidare. Jag gör högläsning - eller - mänsklig röst - av så många texter jag någonsin kan. Det kan röra sig om matematikberättelsen, den lilla dikten...

image1702

Jag läser också texter högt för mig själv - för att rätt kunna värdera dem ur ett elevperspektiv - jag hör vilka hinder jag behöver hjälpa eleverna över - jag hör hur orden kan uppfattas... pröva att läsa en fysikbok högt.... det är en annan sak att läsa den tyst för sig själv - men högt... du hör dina egna hinder... hur du förstår texten... där är rösten osvikligt sann.

Jag kan tala om högläsningen - eller den uttalade läsning - i alla dess former. Vikten av... och den mänskliga rösten vägledande kraft...

Det skrivna språket behöver rösten att hänga upp förståelsen på... upplevelsen vid...
Denna höglästa - utlästa - flyttar sedan in i elevens inre - som en stöttande röst...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback