STREETSMART

image1774

Skola är en idé - det har jag skrivit tidigare! Skola är där elever och lärare ÄR. Att vi sedan bygger ett rum, en plats för denna aktivitet är en annan sak. Skola är en idé. Den är där elever och lärare är. Detta fotografi tog jag på en gata i New York. Där fanns också ett bord för konsultation om och kring barns språkutveckling. En gatubild jag grubblat mycket på.

Fotografiet lyfter fram begreppet STREETSMART, som för övrigt ger mig tankarna hur det kan komma sig att en del elever är streetsmart but schooldump... vilket jag läste i en bok i en bokhandel. Det är en fråga? Inte ett påstående. Men det är utifrån behov vi utvecklar vårt lärande. Vi kan påverka graden av angelägenhet men då måste vi vara lyhörda och gensvarande på hur eleven uppfattar sitt lärande.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback