STAVA SIG FRAM TILL DET RÄTTA
När elever undrar över ett ord har de en inre föreställning av det ord de undrar över. Detta är
min övertygelse. Jag har i många år låtit eleverna undersöka hur ord stavas. De får göra detta
med varandra. De talar ljud, bokstäver. De undersöker och funderar, samtalar och jämför.
Det är livliga diskussioner. Men också en strategi. Detta att använda pennan i ett yttre görande
för att förstå och skapa inre möjligheter. Här prövar en elev ordet zombie, och det är för att
eleven skriver en berättelse. Ordet zombie vill eleven ha med. Att det inte är lätt att stava till detta
ord bekymrar inte eleven.
Så denna stavningslapp visar också uthållighet, strävan, vilja, mod och språkligt intresse.
Det vill inte jag vara utan.
Denna språkliga strategi tar de sedan med sig in i andra språk. Det handlar ju faktiskt om att
få pröva - och till det behöver man bara ett papper och en penna. I skolan ska man inte kunna,
utan man ska lära. Många tror att de måste kunna, och vågar inte pröva vägarna som leder till
kunnande. Då blir det svårt. Mycket svårt.
Hur stavas nu ...
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Anne-Marie
Du - jag äter upp min karamell!
Tack för uppmuntran.
Välkommen åter!
Anne-Marie
Trackback