INDIVIDUELL UNDERVISNING - Organisation av undervisning kap. 1
Minst en timme läser vi - allra minst en timme - så börjar arbetsdagen i skolan.
Under denna timme har jag individuell undervisning. Det betyder en-till-en-undervisning.
Det gör att jag kommer väldigt, väldigt nära varje elevs utvecklingsmöjligheter.
INDIVIDUELL UNDERVISNING
En timmes läsning varje morgon - betyder för min undervisning:
* Individuell undervisning
* tid att göra läsanalyser och föra utvecklande samtal kring elevens läsförståelse och lässtrategier
* tid att dokumentera elevens kunskapsutveckling
* undervisning utifrån elevens behov oavsett ämne - matematik, bild, geografi, engelska
* utveckla läranderelationen lärare - elev
* skapa individuella arbetsområden
* följa upp elevens utveckling - utvärdera och sätta nya mål
* underlag för kollektiv undervisning
* fördjupa kunskapen hur elever lär
* synliggöra mål och hur eleven kan förverkliga målen.
* föra lärande samtal där eleven själv kan påverka såväl innehåll som väg att gå
Efter denna timme, en och en halv oftast - samling och problematisering av dagens arbete och frågeställningar.
När eleverna kommer igång med sina arbeten - samlar jag till vägledd undervisning. Till detta återkommer jag
i en senare blogg.
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback