INDIVIDUELL UNDERVISNING - Organisation av undervisning kap. 1



Minst en timme läser vi - allra minst en timme - så börjar arbetsdagen i skolan.
 
Under denna timme har jag individuell undervisning. Det betyder en-till-en-undervisning.
Det gör att jag kommer väldigt, väldigt nära varje elevs utvecklingsmöjligheter.

INDIVIDUELL UNDERVISNING
En timmes läsning varje morgon - betyder för min undervisning:

* Individuell undervisning
* tid att göra läsanalyser och föra utvecklande samtal kring elevens läsförståelse och lässtrategier
* tid att dokumentera elevens kunskapsutveckling
* undervisning utifrån elevens behov oavsett ämne - matematik, bild, geografi, engelska
* utveckla läranderelationen lärare - elev
* skapa individuella arbetsområden
* följa upp elevens utveckling - utvärdera och sätta nya mål
* underlag för kollektiv undervisning
* fördjupa kunskapen hur elever lär
* synliggöra mål och hur eleven kan förverkliga målen.
* föra lärande samtal där eleven själv kan påverka såväl innehåll som väg att gå

Efter denna timme, en och en halv oftast - samling och problematisering av dagens arbete och frågeställningar.
När eleverna kommer igång med sina arbeten - samlar jag till vägledd undervisning. Till detta återkommer jag
i en senare blogg.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback