HÄRMA och IMITERA - EN FÖRUTSÄTTNING FÖR LÄRANDE
Tar avsats - SvD Hjärnserie - Artikel Maria Carling SvD 10 maj 2007 - och tänker utifrån den:
Jag talar alltid om lärandet, härmandet och därmed vikten av att få äga, följa, se, ta sin utgångspunkt genom en modell. En modell är den levande görande läraren, en modell är en textrad ur en bok, en modell är ett samtal kring ett matematiktal, en modell är avstampet till att göra själv. Så viktigt så viktigt. Det är därför vi visar hur för att eleverna ska kunna göra vad. Det är därför de äger rätten att fråga - Varför?
I Maria Carlings artikel och intervju med den amerikanske hjärnforskaren Jay Giedd berör han detta. Och det är viktigt.
HJÄRNAN ÄR GJORD FÖR ATT LÄRA GENOM EXEMPEL.
OM MAN SER TILLBAKA PÅ MÄNNISKANS UTVECKLING KAN
MAN KONSTATERA ATT HON LÄNGE KLARADE SIG UTAN SPRÅK.
ATT LÄRA AV DET SKRIVNA SPRÅKET ÄR VÄLDIGT NYTT.
MEN VI HAR LÄRT GENOM ATT HÄRMA I ÅRTUSENDEN.
Anne-Marie tänker så här:
Läraren är modell för hur göra, tänka, formulera, aktivera, genomföra, problematisera...
och ska modella, vilket är en aktivitet, så att eleverna får äga rätten att utgå ifrån det
levandegjorda - ta sin avstamp utifrån en modell - då processas det från härma till eget.
Jag minns en lärare som försökte få sina nior att lyssna! När en kvart hade gått av lektionen
tröttnade hon - mindes mina ord - och satte sig för att göra det hon tänkt att eleverna skulle
ägna sig åt - inom några minuter hade hon allas uppmärksamhet - vad gör du? - de tittade,
undrade, tänkte, såg - och sedan var de i full gång.
Lärandemodeller är en förutsättning för härmandet - härmandet är aldrig en plagiering -
härmandet har alltid lite inslag av eget - det egna utvecklas utifrån en modell - från modell
till väldigt självständigt eget - ojojoj vilken process!
Anne-Marie
Jag talar alltid om lärandet, härmandet och därmed vikten av att få äga, följa, se, ta sin utgångspunkt genom en modell. En modell är den levande görande läraren, en modell är en textrad ur en bok, en modell är ett samtal kring ett matematiktal, en modell är avstampet till att göra själv. Så viktigt så viktigt. Det är därför vi visar hur för att eleverna ska kunna göra vad. Det är därför de äger rätten att fråga - Varför?
I Maria Carlings artikel och intervju med den amerikanske hjärnforskaren Jay Giedd berör han detta. Och det är viktigt.
HJÄRNAN ÄR GJORD FÖR ATT LÄRA GENOM EXEMPEL.
OM MAN SER TILLBAKA PÅ MÄNNISKANS UTVECKLING KAN
MAN KONSTATERA ATT HON LÄNGE KLARADE SIG UTAN SPRÅK.
ATT LÄRA AV DET SKRIVNA SPRÅKET ÄR VÄLDIGT NYTT.
MEN VI HAR LÄRT GENOM ATT HÄRMA I ÅRTUSENDEN.
Anne-Marie tänker så här:
Läraren är modell för hur göra, tänka, formulera, aktivera, genomföra, problematisera...
och ska modella, vilket är en aktivitet, så att eleverna får äga rätten att utgå ifrån det
levandegjorda - ta sin avstamp utifrån en modell - då processas det från härma till eget.
Jag minns en lärare som försökte få sina nior att lyssna! När en kvart hade gått av lektionen
tröttnade hon - mindes mina ord - och satte sig för att göra det hon tänkt att eleverna skulle
ägna sig åt - inom några minuter hade hon allas uppmärksamhet - vad gör du? - de tittade,
undrade, tänkte, såg - och sedan var de i full gång.
Lärandemodeller är en förutsättning för härmandet - härmandet är aldrig en plagiering -
härmandet har alltid lite inslag av eget - det egna utvecklas utifrån en modell - från modell
till väldigt självständigt eget - ojojoj vilken process!
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback