DET PEDAGOGISKA ANSLAGET...

Allt är bra,
bara inte det pedagogiska får för stort utrymme.
När det pedagogiska tar för stort utrymme - blir det inte bra!

Det känns som någon vill något som man själv inte riktigt vill.
Det pedagogiska syftet!

Jag minns när min kusin och jag,
två små barn i innanåldern - vi hade inte
börjat skolan.

Vi låg i det höga gräset - tuggade på ett grässtrå - som vi hade sett
någon vuxen göra - och vi tittade upp mot oändlighetens himmel.

Där låg vi i godan ro och undrade:

- hur långt är det upp till himlen?
- hur många stjärnor kan du räkna?
- finns stjärnorna när det är ljust?
- dom lyser kanske på någon annan värld medans vi har solen?
- tror du att någon tittar på oss nu?
- titta på det där molnet?
- hihi det ser ut som en gubbe...

...ja så där höll vi på, i godan ro - och ifred.

I samma stund som ett vackert stråk av fåglar flög över våra huvuden
slog sig släktingläraren ned bredvid oss...

och började förklara alla fenomen runt våra barnfunderingar.
Då flydde vi - hals över huvud - som om vi var utsatta för det farligaste farliga.

Det pedagogiska anslaget!
Vi sprang för våra liv!
Bort!

Vi ville äga våra frågor. Vi längtade inte efter några färdiga svar!

Anne-Marie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback