MÅNEN LÅNGT, LÅNGT BORTA

image900

Den mörka, mörka natten.
Den svarta, svara himlen.
Det höga, höga trädet.
Den lilla, lilla månen.
Den vackra, vackra kvällen.
Månen långt, långt borta.
Himlens djupa, djupa hemlighet.
Universums vackra, vackra plats.

Månen långt, långt borta är en titel på en mycket fin bok. Den titeln kan utgöra en skrivande modell för hur man kan skriva meningar som är uppbyggda på samma sätt. Jag har använt denna titel för att skapa liknande meningar. Jag skriver mina ord, men använder titeln som form. Innehållet blir mitt. Modellen erövrar jag. Så låter jag mina elever erövra modeller av detta slag. Pröva själv. Använd modellen och gör egna meningar.

Månen långt, långt borta


Anne-Marie

Månen långt, långt borta ingår i Bonnier Utbildnings Kiwiböcker.



Kommentarer
Postat av: Maria

grymt bra metod för att skriva dikt

2011-05-01 @ 16:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback