BILDPROMENAD...EN MODELL FÖR EN BILDPROMENAD

image737

Bildpromenad är ett Kiwibegrepp. Man gör en bildpromenad i den bild man ser. Här gör jag en verklig bildpromenad. Jag promenerar och gör mig själv bilder. Det jag ser och upptäcker. Här är en skugga.


_______________________________________________________________________________
Pedagogisk tanke - Bildpromenad
Låt oss göra en bildpromenad i denna bild...

1) Vad ser vi (rent faktiskt)?
2) Vad tror vi (rent hypotetiskt)?
3) Vad gör vi av vad vi rent praktiskt ser och vad vi tror? Vilka förväntningar skapas på fortsättningen?


1) Vad ser jag - jag utgör nu en lärande modell:

Jag ser en gata. Jag ser kullerstenar, Jag ser stenar. Jag ser en skugga. Jag ser skuggor av ett hjul.  Jag ser skuggor som är långa över en gata. Jag ser en lyktstolpe. Jag ser färgerna svart och grått. Jag en riktning dit stenarna är lagda..

Detta medför att elever sätter ord på vad de FAKTISKT ser och inte vad de tror att de ser. De får i gemenskap nya ord och nya begrepp. En del elever har redan ord för det de ser. Andra får av sina klasskamrater. Orden är utanför och innanför. Orden delas och skapar gemensam förståelse.

2) Vad tror jag om det jag ser?

Jag tror att hjulet sitter på en cykel. Jag tror att cykeln sitter fast i lyktstolpen, Jag tror att det är mitt på dagen eftersom skuggorna är långa. Det är solsken tror jag. Det är inte regnigt väder för man ser ingen väta på gatan. Det är kanske i en stad. Det kan vara bilar på gatorna. Det är någon ljusskiftning i stenarna på gatan. Jag tror det är en vuxencykel därför små barn cyklar inte ofta i en storstad. Cykeln är fastlåst med en kedja tror jag.

Detta gör att vi berättar oss in i bilden. Mina elever är vana att göra detta. Jag försöker föreställa mig deras svar. De funderar och grubblar, gensvarar varandra, sätter ord på och driver upp förväntningarna på vad som ska komma. Intresset för bildpromenader är stort. Dessa samtal är ofta långa och  ordrika.

3) Vad gör vi av det vi faktiskt ser och vad vi tror att vi ser? Vilka antaganden kan vi göra? Vilka slutsatser kan vi dra?

Här sätter ofta diskussionen igång. Om jag ser det här, och tror det här - vad har då boken, texten att bekräfta, förvåna, inspirera - vänd sida - låt oss läsa på - jag vill veta vad författaren tänker - jag vill se nästa bild.

Detta är överförbart till samtliga skolans ämnen. Skapar aktivitet hos eleverna. De deltar och förväntar sig något.

_______________________________________________________________________________________

Min bildpromenad var både vacker och fortsatte in i Stockholms inre kärna...var nu den är....



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jesús J. Granero

Lärorikt var det, och ett "givande" exempel. Nu förstâr jag
lite grand vad Kiwimwtoden kan bli för nâgonting. Spännandet!
Allt väl,
Jesús

2007-07-10 @ 16:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback