ANNONS FÖR RESA - undervisning kring en liten text
Vad läser ni?
Hur läser ni?
Varför gör ni det?
Finns det saker att säga, lägga till, förändra eller lägga sig i?
Hur kopplas denna text med era erfarenheter?
Vilken tid är annonsen ifrån?
Hur kan ni bekräfta era antaganden?
Hur handskas annonsen med förkortningar?
Vad menas med resor med ansvar?
Hur skulle dagens annons se ut?
Vilka ord får dig att förstå att annonsen inte gäller idag?
Ge förslag på en aktuell prisbild?
Resmålen - vilka är de?
De namngivna resplatserna - vad vet vi om dem?
Hur vill du påverka denna annons?
Vilka ord vill du ta bort?
Vilka ord vill du lägga till?
Vilka vänder sig annonsen till?
Ge exempel på en resenär?
Hur ser denna resenär ut?
En tidstypisk resenär?
Vilka saker kan denna resenär inte bära med sig?
________________________________________________________________________________
MODELL FÖR LEKTION
Detta är en lektionsidé. När jag hittar texter förbereder jag med frågor. Dessa frågor modellar jag för eleverna. De ska utrustas med frågor...massor av frågor. Det är ett förhållningssätt. Att ställa sig frågande. Om jag visar att jag frågar mig själv kommer eleverna att ställa sig frågande...till det mesta. Det är bra. Frågan är om inte frågan är intressantare än svaret. Frågan är en drivkraft. En uttalad fråga, en formulerad fråga är förutsättningen för lärandet.
Här modellar jag frågor.
Dessa kan jag modella för eleverna. Då är diskussionen i full gång.
Inget vet vi om vi inte frågar oss fram. Vi kan inte ta något förgivet.
Om någon fråga är sluten - säger jag till - en sluten fråga behöver ni inte svara på. Mina elever får en ny öppen fråga. Den rätten tar jag mig. Den att göra fel för att rätta till.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Madonnan
Jag tror på att frågan är viktigare än svaret...och även på att sökandet efter svaren är viktigast. Ungefär så.
Ha en riktigt fin dag, kanske med en liten sol?
:)
Trackback