Välkomna till tankar om Kiwimetoden

Kiwimetoden - det är något jag vill berätta, skriva, förmedla, tänka, utveckla - kring. Det är där jag finner all min undervisarglädje, det är där jag kommer nära varje elev, det är där jag kan anpassa min undervisning och där eleverna kan ta självständiga utmaningar. Jag tänker inte dölja att  jag tycker mycket om den här  undervisningsformen. Den utvecklar mig som lärare, den utvecklar elevens kunskaper och ansvarstagande.

Kiwimetoden handlar om lärandeprocesser, läsförståelse, det vidgade textbegreppet, hur man lär sig, vilka strategier man använder sig av, hur lärandet utvecklas och utmanas. Kiwimetoden berör språkets alla aspekter - det muntliga, det lästa och det skrivna.  Kiwimetoden handlar om att utveckla från att lära sig läsa till att bli en kritisk och reflekterande läsare. Vilket jag anser är skolans absolut viktigaste uppdrag.

Under denna sida kommer jag att tänka Kiwi, utveckla Kiwi, utmana Kiwi och välkomnar dig som är intresserad att fråga, diskutera och föra dina tankegångar kring Kiwimetoden. Den utvecklar oss alla. 

Välkomna in! 
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kristina Camnert

Det är så ljuvligt att sitta och iaktta hur den ena eleven efter den andra med viktiga steg tar sig fram till blädderblocket för att skriva en kommentar om "en bra lärare idag". Lyckan strålar kring den elev som strax därefter smyger fram för att få läsa den positiva kommentaren om sig själv. Jag har många goda lärare i min klass.

2007-03-08 @ 21:42:14
Postat av: Anne-Marie

Åh, vilken glädje att läsa ditt inlägg. Ja - kiwimetoden handlar ju mycket om lärarens tilltro till elevernas sammarbetsvillighet, deras vilja att hjälpa och lära av och tillsammans med sina klasskamrater. Jag ser detta dagligdags i mitt klassrum - hur eleverna utvecklas av varandra och i relation till stoff och att få samtala omkring detta. Bra lärare idag - är en fantastisk utmaning för läraren och en fantastisk möjlighet för ett ökat elevinflytande och elevgensvar på undervisningen. Berätta gärna mer Kristina. Jag följer med stort intresse.
Anne-Marie

2007-03-09 @ 07:16:44
Postat av: Kristina Camnert

Vi har gått på bildpromenad, med små inslag av fakta från texten,i en bok om istiden. Det visade sig vara ett mycket bra sätt att inventera barnens förkunskaper och begrepp samtidigt som de fick tänka till och reflektera över dem. Barnen tänker väldigt vardagsnära och funderar t.ex. över hur man kunde skaffa något att dricka på istiden. Att den nästan tre km tjocka isen omöjliggjorde människans bosättningar har de dock nu börjat inse. De flesta har valt att arbeta tillsammans med en kamrat när de utifrån nyvunna kunskaper författar texter till bilder om istiden. Jag låter dem välja fritt och de flesta väljer verkligen en kamrat som de kan samarbeta med. Ja, jag vill hävda att motivationen inför arbetet skapar förutsättningar för att lyckas i samarbetet.

2007-03-10 @ 14:19:22
Postat av: Anne-Marie

Hej Kristina,
Härligt att du delar med dig. Jag gläds med dig. Detta att göra eleverna delaktiga skapar motiviation. Hur går det med den vägledda undervisningen, den där du undervisar i mindre grupper?
Låt oss läsare följa dig!
Anne-Marie

2007-03-10 @ 15:32:03
Postat av: Kristina

Min kollega och jag använder bl.a. Kiwiböckerna i våra läsgrupper där de båda treorna är blandade och nivågrupperade. Eleverna i våra grupper är inte de starkaste läsarna. Vi har några elever som blir otåliga eller tycker att boken är för "liten och kort" men som bitvis ändå med stort engagemang halkar med i diskussioner om hur de tror att berättelsen ska fortsätta. Spännande och mycket givande tycker vi. Jag provade "running records" (minns inte just nu vad du kallar det med ett svenskt ord) med en elev medan de andra läste självständigt och märkte att det går alldeles utmärkt. Jag måste dock få in rutin på hur jag antecknar.

2007-03-11 @ 13:55:29
Postat av: Elma & Sandra

Hej!Vi håller på att skriva vår c-uppsats som bl.a. handlar om Storboken. Vi undrar om du har lust att svara på några frågor samt du har någon mailadress som vi skulle kunna skicka frågorna till? Tack på förhand!
Hälsningar Elma & Sandra

2008-04-22 @ 11:55:05
Postat av: Åsa

Hej! Fungerar kiwimetoden att arbeta med i en Förberedelseklass årskurs 6-9 tror du? Eleverna kommer till oss efter att ha gått ca 6-8 månader på Introduktionsskolan, dit vissa kom som analfabeter, andra inte. Eleverna har olika hemspråk, men mest somaliska och arabiska. Tänker du dig att Kiwi ska kunna användas i svenska som andraspråksinlärning.

Hälsn. Åsa

2008-05-09 @ 21:30:16
Postat av: Annemarie

Åsa,

Absolut. Det finns alla möjligheter att göra språklighet för alla med denna metod. Du kan söka mig via Bonniers om du vill ha kontakt. Gör det så kan jag vägleda dig vidare. Allt gott Anne-Marie

2008-05-09 @ 23:01:34
Postat av: kristin

Hejsan!



Vi är två studenter från lärarhögskolan som skriver på vår c- uppsats. Vårt syfte är att ta upp och jämföra olika läsinlärningsmetoder. Vi är väldigt intresserade av vårt arbete, men har mött svårigheter i att finna ca 4- 6 skolor som arbetar efter, eller är inspirerade av Kiwi metoden. Är det någon som kan bistå med denna information? Tacksam för svar, tack för hjälpen!



MVH /Kristin och Linn. LHS.

2008-09-24 @ 12:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback