Prisprofil för spännande MATEMATIKundervisning

Grattis till det PEDAGOGISKA PRISET Anders Fällström, docent, universitetlektor och prefekt Umeå Universitet.

Hur har Anders Fällström lyckats göra matematiken intressant för sina studenter:

* underhållande och intresseväckande lektoner
* levandegöra matematiken med dess historia
* åskådliggöra människorna bakom matematikens lösningar
* visa att matematiken är ett levande område
* visa och åskådliggöra hur matematiken påverkar oss idag
* vad finns matematiken runt omkring oss - väderleksprognosen! kodade meddelanden!
* bryta envägskommunikationen - matematik är ett diskussionsämne

image225


Så här gjorde vi i årskurs 4. Mångfaldens tänkande matematik. Ett litet praktiskt nedslag.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anette Jahnke

Härligt...
Jag minns när jag var precis börjat undervisa på gymnasieskolan.
Årskurs 1, samhällsvetarprogrammet....
Jag hade precis fått meddelande om att min hyra skulle höjas med ett visst antal procent. Nu undrade jag naturligtvis vad min nya hyra blev. Precis innan jag skulle visa på tavlan hur man skulle lösa ett sådant här "matematiskt problem" så stanna jag upp och bad dem fundera ut en lösning. Efter en kvart hade vi fem olika lösningar på tavlan - och ingen var den jag hade tänkt göra!

Postat av: Anne-Marie Körling

Vi lärare måste vara nyfikna - vi ska undra... hur tänker våra elever? Då är vi i ett gemensamt lärande rum...har hälsat på dig en stund. Det rekommenderar jag alla andra. Allt gott Anne-Marie

2007-08-16 @ 21:44:28
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback