ORDEN I KLASSRUMMET

Ord jag använder i klassrummet... OFTA! MYCKET! GÄRNA!



STOLT - Var stolt! Du ska vara stolt över hur du tänkte...

UTMANING - Vilken utmaning vill du ha? Du antog utmaningen ... Utmana... Jag utmanar din tanke...

ANSVAR - Jag ser att du tar ansvar för ...

SAMARBETE - Jag är så nyfiken på hur många du samarbetat med idag... Självklart får du samarbeta

TÄNKER - Dina tankar om det här gör mig nyfiken

FRÅGA - fråga gärna och mycket, ofta och när du vill...fråga också vem du vill

DELA - Vill du dela med dig av ditt arbete? Tack för att du delade med dig med oss andra... Dela gärna med dig av din kunskap till en kompis

ANTOG - Du antog utmaningen...

NYFIKEN - jag är så nyfiken... hur gjorde du? hur tänkte du? Jag blir så nyfiken på ditt sätt att jobba...

ORD - Sätt ord på ... Sätt ord på ditt arbete....Sätt ord på din bild...

UT-TALA - Ut-tala din fråga....Ut-tala texten så ökar du din förståelse ... ut-tala med en en kompis

TACK - Tack för att jag som lärare fick ta del av ditt tänk... Tack för att du delade med dig

ARGUMENTERA - argumentera för motsatsen

FÖRVÄNTNINGAR - Vad förväntar du dig ska hända .... Vad har du för förväntningar på mig - din lärare?

MÖJLIGHETER - vilka möjligheter ser du?

TÄNK
- Jag vill gärna höra ditt tänk...

LÄS - Självklart får du läsa...

SJÄLVSTÄNDIG - Jag ser att du självständigt.... Jag har dokumenterat hur du självständigt tog ansvar... arbetade..




Detta är ord jag medvetet använder så ofta jag kan... i mitt klassrum. Det betyder att jag är mycket medveten om vad jag säger...hur jag säger och vad jag vill med det jag säger. Jag är mycket konsekvent med mitt ordval. Det ska peka

FRAMÅT
- mot möjligheter och framtida mål och möjligheter.

BEKRÄFTA - bekräfta elevens inre och yttre arbete i såväl sociala och kunskapsmässiga sammanhang

STÄRKA
- ansvarstagande och samarbete

UTVECKLA - utveckla elevens lärande



Jag har många, många fler ord i detta sammanhang...jag återkommer.

Men redan nu kan jag säga att jag undviker ord som -
RÄTT och FEL...

Det blir så lätt fel om man tror att det är rätt.



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Magistern

Intressant! Under två dagar med utvecklingssamtal har många av de ord du lyfter fram används. Och så säger man att lärare inte har något gemensamt språk. :-)
Har f ö uppmanat ett flertal av mina kollegor att läsa din blogg för att inspireras och uppmuntras. Du gör verkligen det - inspirerar och uppmuntrar. :-)

2007-08-25 @ 10:37:28
Postat av: Bloggblad

Jo, nog kommer vi längre med uppmuntran alltid. Jag är ju privilegierad som bara har en åt gången att peppa. Och det gör jag. Jag slipper det stora stöket som kan bli i en klass ibland... speciellt efter raster... eller när alla börjar bli trötta och hungriga.
Det var en bra lista att ha i bakhuvudet.

Postat av: Janis

Tack för dina kommentarer på metabolism!Dina "ord i klassrummet" här ovan kommer att bli en ordlista, något av en ledstjärna, för mig - det du säger om medvetenheten i ditt ordval gav mig, som är slarvig när jag pratar, en viktig tankeställare! Tack!

2007-08-25 @ 20:12:54
URL: http://metabolism.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ni är bra. Och gör mig glad. Hoppfull.Anne-Marie

2007-08-25 @ 21:15:30
Postat av: erica lövgren

Bra, bra, bra sammanfattat, och jag tror jag gör dina ord till mina. Jo, det gör jag. Gjort.

2007-08-26 @ 16:32:02
URL: http://klassiskt.blogspot.com
Postat av: anne-marie körling

Ni är så bra - och det mår jag bra av. Anne-Marie

2007-08-26 @ 20:44:28
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback