MATEMATIKEN och LÄSANDET


Det visar sig att var åttonde pojke saknar tryggande läsförmåga. Läsförmåga och läsförståelse är en mycket viktig grund för att också förstå matematiken. Samband och verkan. Matematiken behöver också ständigt modellas av lärare. Det kan man göra genom att tänka tillsammans med eleverna. Låta dem utveckla sitt tänkande i gemenskap med andra. Read out - think out - är en viktig sak - att läraren muntliggör sitt eget tänkande då man undervisar elever. Så här tänker jag. Detta kan kopplas till mitt tidigare inlägg - den unge man som undrade hur det är att bli vuxen - han ställde oss vuxna mot väggen genom sin fråga - FRAMFÖRALLT HUR GÖR MAN?

image1102
En-till-en-undervisninge med elev - muntlig matte - och spontana uppgifter och tankemönster. Genom närhet till elevens tänkande så utvecklar läraren sin undervisning. Det gäller att förstå HUR eleven tänker och problematisera undervisningen utifrån denna insikt. Denna elev har också samarbetat muntligt med en annan elev. Dokumenterar sitt muntliga samarbete. Allt behöver inte skrivas i matematikboken. Dessutom ska matteskrivarboken innehålla uträkningar, ritningar och utvecklande tänkande. Använd inte anteckningsböcker till att dokumentera svaren utan processen till svaren.


Vi ska alltså inte svara med SÅ HÄR ÄR DET - och ge det färdiga resultatet - utan visa SÅ HÄR KAN MAN GÖRA och ge processen ett större utrymme. Då åskådliggörs vårt tänkande... våra inre strategier och våra faktiska kunskaper... och de är dessa som ska processas till större generalitet.

Vi är skyldiga att visa HUR... vi gör, tänker, utvecklar, processar, tar tag i, agerar... i allt. Jag återkommer om begreppet READ OUT - THINK OUT...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback