LUSTEN ATT LÄRA

Vi talar ofta om lusten att lära... om lusten...
Definierar vi inte ordet signalerar det - det måste vara kul...

Men vilket är det pedagogiska anslaget i denna definition av lärandet?
Jag vill ha ett tydligare språk för det jag vill försätta mina elever i...

image1265
Ettåringen kryper efter... den hoppande flickan.... genom att se vill hon också pröva... PRÖVA....


Ordet lust...kan översättas med ÖNSKAN ATT PRÖVA NÅGOT.
Här finner jag den pedagogiska betydelsen av lusten att lära.
Eleverna ska få pröva för att erövra kunskap.

Pröva på... vilket generöst anslag ... du behöver inte kunna... men pröva gärna...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: erica lövgren

Jag minns att poletten trillade ned när jag hörde dig berätta hur man kan tolka lust att lära. Precis så som du beskriver här.

Postat av: Kersti

Motivation, nyckeln till så mycket. Den jag ständigt arbetar med att hitta, både hos mig själv och hos barnen jag möter.

2007-08-31 @ 09:06:56
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback