LÄXA - ARGUMENTERA FÖR HÖGLÄSNING
Du ska ha högläsning men vet inte vilken bok du ska välja. Du har två. Låt eleverna få kopior av första kapitlen i de två böckerna...och ge dem i läxa. Syftet med läxan är att argumentera för vilken bok läraren ska läsa högt. Detta fungerar upp i alla åldrar och oavsett språk. Det viktiga är att läraren vet vilka böcker som läraren vill läsa. Välj de två du kan tänka dig läsa högt...och som du vill läsa högt.
Vinsterna med denna läxa är många...
- den tjänar ett faktiskt syfte
- eleven kan påverka
- eleverna får argumentera
- eleverna konfronteras med två böcker istället för en
- två böcker är introducerade - en blir högläst och en blir sannolikt självständigt läst av eleverna.
- läxan är rolig
- läxan kan läsas högt av en förälder hemma.
- läxan är åldersobunden och språkobunden
- läraren erbjuder högläsning
Anne-Marie
Intressant det här med högläsning. Jag jobbar ju främst med nior, men uppmuntrar mycket till högläsning. Främst när de ska korrigera sina arbeten, men också som en generell inlärningsstrategi - de förstår och kommer ihåg bättre. Samt att de kan spela in sig själv och lyssna.
Hej Magistern, det finns inget bättre än att läsa-- jag säger ut-tala - sin egen text högt för sig själv. Det är en förnämlig strategi... den enklaste och bästa. Jag tror på själva ordet i munnen... inte bara på pappret. Då lär man sig mer... när de väl upptäckt detta så gör de detta självständigt hemma... Åh vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg... blir själv så ordig då.... Allt gott Magistern....Anne-Marie
Vilket bra tips! Tack.
Oh så bra.... den läxan vill jag ha. Kersti
Härligt tips...ska pröva...när de läser lite mer....;)
För ovanlighetens skull en läxa jag kan förstå poängen med!