LÄR BARN ATT DE KAN - UTGÅ FRÅN DET

image1264

På blädderblocket står.... BRA LÄRARE IDAG.... en klassrumsorganisation som bejakar.

___________________________________________________________________________________
Skolan är en plats där lärandet utvecklas. Inte där lärandet lärs ut. Barn kommer till skolan fullt av kunskaper. Ungdomar besitter massor av kunskaper...men i skolan görs detta osynligt. Har vi fortfarande synen på att eleverna är som tomma vita ark som ska fyllas... så låter de sig inte göra det. Det är förhållningssättet som bråkar inte själva kunskapen i sig.

Jag vill inte vara elev...och alltid känna ... jag kan inte.... jag vill inte sitta och titta fram....och veta att jag inte har kunskaper som räknas.... eller vara tyst....därför att jag inte längre vågar tala i den stora gruppen. Rädslan för att göra fel, förstå fel, fråga fel... är ofta stor. Vi borde lära eleverna att fel... om vi nu ska betrakta det så...är själva kunskapsvägen... och att den - kunskapsvägen - välkomnar dig och dina kunskaper.

Om signalerna till eleverna alltid är - du kan inte det här....du ska lära dig det här.... och eleverna är passiva... så kanske det är just anslaget....du kan inte...men jag ska lära dig... som passiviserar.

Skolan ska vara en mötesplats... inte en plats för skollärande...utan en plats för lärande. Det betyder att lärandet inte är begränsat till en byggnad och ett rum... eller till en person...utan är gränslös och gemensam.



Anne-Marie


Har läst jan Henning Pettersson
LÄR INTE BARN ATT DE INTE KAN - Skolvärlden nr 13 /Augusti 2007


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback