HOPPLÖST - NÄÄEEE - HOPPRIKT

image1207

Det är väl bara att sätta igång och göra...lära...och visa hur man lär genom att härma och vara nyfiken på. Om vi är efter eleverna, så får vi väl modella hur vi gör för att lära oss det vi inte kan. Att vi är nyfikna på elevernas kunskap. Då kan vi omsätta det i andra lärande processer, där eleverna behöver utmaningar av oss lärare.

Men i detta fall är det kanske dags att vi lärare är nyfikna och skyndar på att hämta upp hur informationsnätet fungerar. Jag minns när jag började med min blogg... satt någon rast i klassrummet....och jag hade tio stycken elever som snabbt hjälpte mig till rätta. Jag kände att jag inte hade kompetensen...kring det vi gjorde...men jag hade tänket och kunde lyfta hela sammanhanget till en annan nivå. Och det var roligt för oss alla - lärare som elev.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Det är mod att våga visa sig okunnig (även som lärare) det finns ingen som behärskar allt. Visst kan det finnas en pedagogisk poäng i det? Att inte kunna menar jag. Låta eleverna visa vägen. Kersti

Postat av: IT-mamman

Det är bra att låta eleverna få visa och vara de som kan mest ibland. Men många lärare säger att de inte kan och sedan tar det stopp. Så får det inte bli. Verkligen bra att dina elever lärde dig att lägga upp en blogg. Det är jag tacksam för.

2007-08-25 @ 13:38:57
URL: http://itmamman.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Jo - vi ska börja där vi kan få kunskap om...och där intresset finns. Oavsett hur det sedan ser ut... jag vill lära mig. Anne-Marie

2007-08-25 @ 21:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback