ATT PROCESSA FRÅN EN MODELL
Eleverna i min klass fick en modell att följa. Uppgiften var att fundera över hur man skulle gå tillväga för att utveckla arbetet fram till mål. Själva målet var inte uppgiften. De fick en keltisk fläta. Hur skulle de nu göra?
En del började rita fritt direkt på ett vitt papper.
Det föranledde en mängd diskussioner.
Det gick inte att måla med tusch - för man behövde sudda ut lite när linjerna korsade varandra.
Så vissa redskap föll bort.
Nägra prövade att göra ett rutsystem över den modell de hade för att sedan överföra modellen ruta för ruta. Detta arbete var mer krävande än att rita fritt. Full diskussion bland eleverna. Kanske är den ändå svårare att göra på fri hand än att rita upp rutsystem tänkte några.
Det är svårt att se tänkte den, hur den faktiskt ser ut, tänkte en del av eleverna. Hur går linjerna, hur ser figuren egentligen ut?
Några fann att man lättare kunde överföra modellen om man angav fält i siffror så kunde man pricka av att man överfört en linje eller ett område.
Då blev det så här när det var klart.
I och med detta åskådliggjordes flera sätt att arbeta och processa den modell eleverna hade att utgå ifrån. Detta är några exempel - det fanns fler än dessa - men genom diskussionen blev det tydligt att man kan göra på flera sätt, ha flera strategier för samma uppgift - och att man får pröva sig fram till resultat. Denna tanke är sedan viktig att genomföra i samtliga lärande resonemang - finns det något annat sätt att göra detta på? Hur kan vi tänka? Mera tankar? Flera ord? Flera försök?
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Madonnan
Du är så klok. Så roligt att vara elev i din klass tror jag! :)
Postat av: Kersti
Det är verkligen kreativ inlärning. Learning by doing. jag håller med Madonnan jag vill gå i din klass. Kersti
Postat av: Linn
Lånade hem en sån där bok engång ifrån biblioteket. Höll på att bli knäpp på kuppen(^.^)
Trackback