Skriva - avtrycka!

Känns det fortfarande utsatt att ge ut en bok?

frågade Jenny Aschenbrenner författaren Klas Östergren (DN 18 juli 2005)

"Ja, du avslöjar dig hela tiden, varje adjektiv, varje kommatering avslöjar något om din person" löd Östergrens svar.

Jag bär dessa ord in i alla mina möten med andras texter. Om vi vill skapa skrivande processer hos våra elever kan vi hålla Östergrens svar som aktivt bollplank.

Mitt skrivande gensvar:

JAG finns med i varje bokstav, varje mening,
varje adjektiv varje... allt är JAG i det jag skriver.
Då är det känsligt att skriva.
JAG är liten och vill skriva.
JAG är mellanstor och rädd för att skriva.
JAG är högstadieelev och förväntas kunna skriva.
JAG skriver med eget bläck
Alltid.
Skriver du bock i kanten skriver du det i mig.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mi

Fantastiskt bra sagt! Ja, man måste vara ytterst varsam med eleverna. Kanske man borde ägna ganska lång tid till diskussion om innehåll innan man ens går in på saker som form? Med lång tid menar jag en hel termin i vissa fall.

Jag brukar låta elevernas texter genomgå, som jag själv brukar kalla det, flera sköljningar. I början av Svenska A kan texterna behöva upp till fyra sköljningar innan de är helt finputsade. Då kan eleven också jämföra med första exemplaret och få syn på sin utveckling. Någon gång under andra terminen är deras texter oftast nere på en sköljning. (sköljning är ett dåligt ord i sammanhanget egentligen eftersom det inte enbart handlar om att skölja bort utan oftare om att lägga till och utveckla)

Det är dock en fin balansgång mellan innehåll och form, tycker jag, och jag frågar mig nu om det inte vore bättre att enbart syssla med innehåll ett tag när man har fått en grupp nya elever.

Tack för din fantastiskt inspirerande blogg!
Marie

Postat av: Anne-Marie

Hej Marie,
Det viktigaste av allt är att skrivandet har en mottagare, och du blev min mottagare, och att gensvaret är värdigt avsändarens intentioner, vilket du givit mig. Jag har sköljt igenom min text några gånger, finpustsat, vilket är en del av skrivandet, nog så viktig att åskådliggöra för eleverna. Men allra viktigast är att texterna blir "publicerade" i en form som betyder att den som skriver vet att det finns en läsare som ska kunna läsa det som skrivits. Att se sin utveckling är - precis som du skriver - absolut avgörande för att man ska förstå varför man gör det man gör.

Jag har besökt din blogg - bär glasögon - och kommer besöka den igen. Härligt!

Anne-Marie

2007-04-06 @ 13:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback