PRÖVA PÅ STAVNING

image97

Jag måste berätta om något vi har utvecklat i klassen. Jag bedriver undervisning som stimulerar eleverna att göra och pröva själva. De måste det. Jag har individuell och vägledd undervisning i min klass. Det betyder att jag sitter men en elev och samtalar, eller med en vägledd grupp om 3-6 och undervisar. Då måste de andra eleverna samtala och diskutera med varandra - och när de gör det - utvecklas vägarna till lärande. Jag vill att de ska pröva. Pröva. Pröva. Jag vill att de ska utveckla tänket utåtriktat - i gemenskap med någon klasskamrat, muntligt - eller att pröva sin förmåga utåtriktat på ett papper. Så föddes stavningen... bara genom att pröva utvecklar de sin stavning.


De ord de prövar är ord de har reagerat på. Det ser inte rätt ut. Det känns inte rätt. Då börjar de pröva sin stavning. Jag har 1000 lappar av detta slag. Jag har funnit att de i de allra flesta fall kommer fram till rätt stavning i denna process. Jag har funnit att eleverna har en inre representation av hur ordet ser ut. Då de har det och själva skriver reagerar de på stavningen - och prövar den. De ord som de inte reagerar kring är ord som de inte SER eller har ett inre förhållande till.

Mina elever gör också detta på engelska.

image98

Lärande lust, det lustfyllda lärandet - betyder pedagogiskt - viljan att pröva. Vi måste låta elever
pröva sig fram när de lär. Då får vi som är deras lärare nya infallsvinklar - vi ser - och tänker -
förändrar och utvecklar. Detta samspel vill jag inte vara utan.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det där lät hur bra som helst. De lär sig ju massor utav det kan jag tänka mig...

Postat av: Anne-Marie

Ja, de gör det, Lär sig. Men de blir också nyfikna på ord, ljud, bokstäver och språk. Jag arbetar väldigt mycket med det som eleverna själva upptäcker. Där finns en lärandepotential. Dessutom blir de mer medvetna. Jag prövar nu detta med en sjua, de vågar inte riktigt ge sig hän i prövandet, är fortfarande osäkra. Jag kämpar på,
och uppmuntrar dem att göra så, använda marginalen att provskriva. De lyckas nästan alltid. Men att pröva verkar vara väldigt otillåtet. Vilket är synd.
Anne-Marie

2007-04-30 @ 10:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback