Klassrumsrörelse

image34

Rörelse är aktivitet. Det finns mycket rörelse i ett klassrum. Det är en aktivitet i rummet.

Hur gör jag när jag lär mig? Inte förstår? Ska inleda ett arbete?
Jag rör på mig.

Jag behöver röra mig när jag inte förstår. Jag rör mig mycket innan jag ska sätta mig att skriva. Jag behöver göra 
för att tänka. Innan jag skriver diskar jag, börjar ordna, viker in kläder, ordnar boktravar, damsuger,
men det är inte det jag gör som är viktigt. Jag tänker. Jag funderar. Men behöver det yttre handlandet
för att börja tänka, samla mina funderingar. Det är en slags yttre meditation.

När något är väldigt svårt rör jag mig väldigt mycket. Jag sträcker ut kroppen, pustar högljutt, börjar prata för mig själv, ställer yttre frågor till ingen alls, kokar kaffe, går omkring. Ibland vilar jag, sträcker ut mig på soffan, och 
går sedan tillbaka till min uppgift, och försöker igen. Jag ger inte upp, men jag tar en mental paus. Eller kanske är det inte det - kanske är det en mental påfyllnad - att göra för att förlägga utanför huvudet. 

Jag vill ge mina elever samma möjlighet. Då begränsas vi av rummet, av bänkar, av att vara många. Men att få gå omkring lite, titta på hur andra klasskamrater gör och få inspireras av dem skapar rörelse. Det skapar också yttre språk, mina elever samtalar lite med varandra, och får utveckla sitt tänk i en utåtriktad aktivitet. 

När mina läsare kämpar med sin läsning så har jag funnit att de rör på sig hela tiden. Rörelsen visar hur aktiv hjärnan är tänker jag. Ljudandet av ord åtföljs eller ackompanjeras av mycket kroppslig rörelse. En läsare som inte längre behöver arbeta sig igenom ord och meningar sitter med en mycket avslappnad kropp. Det är knappt någon rörelse alls. Det är iakttagelser jag gör när jag tittar på mina elever , hur de förstår och hur jag kan stötta dem i utmaningen att lära vidare.

Klassrumsrörelser - det är inte den organiserade aktiviteten att röra sig - utan det faktiska behovet att göra det.
När vi lär är vi i rörelse. Ibland måste det få uttryckas. Nu ska jag plocka vidare innan jag går till skolan. Det betyder att jag samlar mina tankar för dagen.

Anne-Marie  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback