KIWIMETODEN - MANHATTAN NEW SCHOOL - CLASSROOM-MANAGEMENT

image45

Inga elever. Men en miljö för dem att växa, verka, lära och samspela i. När jag såg ut över
klassrummen i Manhattan New School, NY, kände jag lust att arbeta och motivation att lära.
Jag kunde iscensätta min egen undervisning. Här är organisationen densamma som i Kiwi -

Klassrumsorganisation, läranderelationer, medvetenhet kring stoff, gemensam läsning,
vägledd undervisning. Denna organisation var genomförd genom hela skolan och skolgången.
När jag besökt alla klassrum insåg jag att jag kunde genomföra lektioner i samtliga klasser.
Organisationen tryggade mig. Jag kan kliva in och undervisa vägledda grupper, hålla en bildpromenad ur en storbok och bedriva en individuell undervisning. Det jag nu gör i mitt svenska klassrum kan jag
också göra i ett amerikanskt, nya zeeländskt. Det var en tryggande känsla och en vilande utmaning.
Tänk om... jag skulle!

Hur är det möjligt?

Den röda tråden är organisation för lärandet. Den skapar trygghet. Den skapar rutiner, Den skapar
en gemensam grundsyn. Det gör det mycket spännande att vara lärare. Läraren är mitt i den
lärande processen. Miljön skapar förutsättningar för det. Detta påverkar, berör och angår också
eleverna. De lever i sin lärandemiljö.

image48

Jag återkommer.
Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback