Kiwimetoden - Gemensam Läsning - om samtalet som grund...

Citat:
"samtalets betydelse för en kommunikativ kompetens och en kollektiv viljebildning"

Källa:
Jurgen Habermas tanke återfinns i Göran Lindes bok - Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori, Studentlitteratur 2006

Jag tänker:
Meningen jag citerar är ryckt ur sitt sammanhang. Men jag får en mängd tankar. Min tanke går från det individuella till det kollektiva, från att vara tyst tänkare till att spontant yttra, från lösryckt prat till fokuserade samtal där läraren tydliggör kring vad vi tillsammans öppet kan tänka kring. Varje individ får tänka högt, samtala med, gå in i dialog med stoff och andra, utveckla sitt tänkande i gemenskap. Detta att vara en aktiv lärande individ skapar kollektiv viljebildning. Vi vill tillsammans. Vi gör något tillsammans där var och en bidrar. Detta påverkar. Det individuella blir kollektivt, det kollektiva blir individuellt.

Jag har fått en mening som åskådliggör Gemensam Läsning. Eleverna har ett tydligt fokus i den text som utgör lärarens undervisning. Läraren inbjuder till samtal genom att medvetet ställa öppna frågor. Frågorna väcker undran, tankar och aktiverar förförståelse. Eleverna blir aktiva. De uttrycker sig spontant, de är med, de funderar, lyssnar och uttrycker sina tankegångar. Denna aktivitet grundar sig det individuella mötet med undervisningens fokus och genererar kollektivt lärande i det utvecklande samtalet. 

Gemensam Läsning betyder aktivitet med det jag tänker själv och hur jag tänker när jag lyssnar till alla de andra.
Som lärare hör jag hur eleverna spontant uttrycker sig, hur de förstår och vad som finns att problematisera, utmana och fortsätta att diskutera. Samtalen utvecklar också mitt yrke. 

Alla dessa samtal, all gemensam läsning, har inneburit att eleverna uttrycker sig, lär av varandra, och i detta skapas en gemensam vilja. Denna gemensamma vilja skapar delaktighet. Eleverna är med. Förutsättningarna för lärandet är optimalt. Ï den processen utvecklas såväl individ som kollektiv.

Anne-Marie

Begreppsförklaring:
GEMENSAM LÄSNING 
Gemensam läsning är ett av de bärande inslagen i Kiwiundervisningen. Denna undervisningsform bedrivs i helklass. Storboken kan vara underlag - men annan text, olika ämnen - utgör det samlade fokus som läraren åskådliggör. Texten är inte tidigare känd av eleverna. Den är ny, undervisningen är ny. Detta bidrar till en positiv förväntan hos eleverna. Gemensam Läsning innebär bildpromenad, där eleverna genom bilden föder boken med ord, och skapar i sin form ett stort utrymme för elevernas aktiva frågor, spontana förförståelse, tankar och funderingar. Läraren är texten och bildens mellanled och inbjuder med öppna frågor. Det finns inget rätt eller fel.
Undervisningen kan ses som en didaktisk modell - vilket betyder att den är genomförbar i alla skolans årskurser och i samtliga skolans ämnen.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback