KIWI - ETT VÄLKOMNANDE KLASSRUMSKLIMAT

image72

Kiwimetoden har för mig som undervisande lärare betytt oändligt mycket för det goda klassrumsklimatet. Jag har funnit att Kiwi främjar samarbete och ansvarstagande hos mina elever. I mina vägledda undervisningsgrupper bryts de sociala strukturerna ständigt upp och förnyas vilket gör att mina elever självständigt samarbetar med många fler i klassen. I den vägledda gruppen runtomkring mig så stillnar sig den högljudde och den blyge vågar tala och göra sig synlig. Allt detta i en undervisning som främjar och bejakar lärande och utvecklar förståelse för text och uppmuntrar reflekterande skrivande elever.

Så står hon där. Dagen efter upprop i årskurs 5. En ny elev. Pirret i magen är påtagligt men hon avvisar pappans närvaro, detta ska hon klara av själv. Hon ställer sig sist i det led av alla de nya eleverna i den nya klassen. Det är en ny dag, en ny skola, nya elever, en ny fröken, en ny ordning, ja, allt är nytt. Jag är hennes nya fröken. Det är lite pirr i mig också. Jag vet ju inget om min nya elev. Nu och här ska vi alla mötas - här och nu - för att fortsätta tillsammans.

Jag är en Kiwilärare. Det betyder att jag tillsammans med mina elever har en annan organisation. Denna flicka är min tredje elev som kommer till klassen som ny. Det har gått märkligt fort att komma in i klassen för de två tidigare eleverna. Men det är denna elev som får mig att förstå varför.

Efter introduktion och presentation av oss och hur det fungerar inne i vårt klassrum hinner jag inte fram till den nya eleven. Hon följer med två elever som säger 
-  Kom, vi ska berätta för dig hur du ska göra här inne, och jag hör ord som - fråga tre- 
- du får gå omkring och lära av dina kompisar - Du kommer få sitta med fröken runt det där bordet där borta.

Jag låter dem vara. Att få komma ny är att bli inbjuden till. Detta inbjudande kan jag som lärare modella men det är eleverna som ska förvalta och utveckla. Här kan jag låta dem vara. När det ringer ut har hon redan tre kamrater som hon skyndar ut tillsammans med. Jag ser dem på skolgården. Kontakten är etablerad.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback