Bekräftelse - ett värdigt förhållningssätt
Begreppet bekräftelse i pedagogiska sammanhang:
"Bekräftelse är inte en kommunikationsteknik, utan en samtalsform som bygger på den vuxnes förmåga och vilja att förhålla sig öppet, sensitivt och inkluderande till barnets verklighet och självförståelse."
citat hämtat ur Juul/Jensens bok Relationskompetens i pedagogernas värld, 2005
Öppenheten betyder att barnet har samma rätt till sin upplevelse som den vuxne.
Sensivitet menas att förhålla sig nyfiket, undrande, inkännande, empatiskt och reflekterande till barnets självupplevelse.
Inkluderande förhållningssätt betyder att hysa barnets verklighet och viljan att dra in barnet i en likvärdig relation, och hjälpa till att språkligt sätta ord på det barnet känner och upplever.
Min tanke;
Ett värdigt förhållningssätt. Begreppet pekar också på inflytande och ansvar. Jag har alltid den ryske teoretiken Lev Vygotskijs tanke aktiv - se framtiden i barnets utveckling!
Anne-Marie
"Bekräftelse är inte en kommunikationsteknik, utan en samtalsform som bygger på den vuxnes förmåga och vilja att förhålla sig öppet, sensitivt och inkluderande till barnets verklighet och självförståelse."
citat hämtat ur Juul/Jensens bok Relationskompetens i pedagogernas värld, 2005
Öppenheten betyder att barnet har samma rätt till sin upplevelse som den vuxne.
Sensivitet menas att förhålla sig nyfiket, undrande, inkännande, empatiskt och reflekterande till barnets självupplevelse.
Inkluderande förhållningssätt betyder att hysa barnets verklighet och viljan att dra in barnet i en likvärdig relation, och hjälpa till att språkligt sätta ord på det barnet känner och upplever.
Min tanke;
Ett värdigt förhållningssätt. Begreppet pekar också på inflytande och ansvar. Jag har alltid den ryske teoretiken Lev Vygotskijs tanke aktiv - se framtiden i barnets utveckling!
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback