BARNS SORG ÄR RANDIG del 1

image54

Inte mottaglig
.

Läraren är den pedagogiska ledaren. Vårt yrke innebär att skapa lärande möjligheter för elever. Lärare ska utveckla tänkandet, störa och utmana förförståelse, väcka. intressera, utveckla, skapa nyfikenhet, engagera,
modella strategier och utvecklande vägar för eleven att befästa sitt lärande - med andra ord - ge kunskapen
liv och möjliget till självständigt förvaltande hos varje elev.

Men om eleven...
...inte är närvarande...
...inte är mottaglig...

En elev som befinner sig i svårigheter är inte självklart mottaglig för vårt uppdrag, vår ambition, vår kursplan,
vårt prat om matematik och samhällskunskap. Det är inte självvalt. Det ska inte uppfattas som kritik mot läraren,
Det är inte trots, Det handlar inte om ointresse. Eleven är inte mottaglig. Något hindrar eleven. Eleven är fylld av något annat. Detta andra tar stor plats. Ibland all plats.

En elev som sörjer är stundtals mottaglig - så randigt är det - den kalla känslan av sorg kommer oanmäld och tar inte hänsyn till vare sig plats, tid eller alla de andra då den anmäler sig. I klassrummet försvinner elevens närvaro. Läraren är långt, långt borta. Lärarrösten ett bakgrundsmummel. Elevblicken vilar långt därutanför, bortom och förbi, ut genom ett fönster - och närvaron av en saknad förälder, ett syskon, en händelse, ett bråk, en hotande
skiljsmässa, uppbrott, inbrott, avbrott - ett eget här och nu tränger sig in och emellan allt det där andra som sker
i skolan.

Det finns stunder när elever blickar ut mot något annat. Något annat som är mycket viktigare. Något som ständigt berör. Något som ibland stör. Ofrivilligt. Oanmält.

Sorg.

Anne-Marie

Litteratur:
Suzanne Sjöqvist: Du är hos mig ändå, Wahlström & Widstrand, 2005
Video - Barns sorg är randig - Rädda Barnen 2005

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback