Högläser Kompisboken av Linn Hallberg
Högläsning hör till en varje dag aktivitet i mitt klassrum.
Denna termin börjas med Kompisboken av Linn Hallberg.
Under förra läsningen fick eleverna välja mellan fyra perspektiv och skriva utifrån de tankar som dök upp då. Det blev riktigt bra elevtankar kring dilemman - att vara kompis, att få en stulen present, att vara tuff och cool, att se alltsammans på avstånd och skriva ned alltsammans.
Undervisningen mynnade ut i diskussioner, eget skrivande och uppläsning av elevernas funderingar och texter.
Högläsningen och arbetet kring boken korresponderar med dessa strävansmål - DET ELEVERNA SKA FÅ UTVECKLA OCH UTVECKLA UNDER ALLA ÅR I SKOLAN - i ämnet Svenska:
* att uttrycka sig i olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan.
* utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd.
* utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och skänslor som texten väcker samt stimuleras till reflektera och värdera.
* tillägnar sig kunskap om svenska språk.
* tillägnar sig ordförråd och begrepp
Högläsningen och diskussionen korresponderar också mot strävansmålen inom andra ämnen, här de SAMHÄLLSORIENTERADE ÄMNENA:
* utvecklar kunskaper om rättigheter och skyldigheter i ett demokratiskt samhälle.
* förstå konsekvenser av olika handlingsalternativ.
* stimulans till eget skapande
Anne-Marie
Denna termin börjas med Kompisboken av Linn Hallberg.
Under förra läsningen fick eleverna välja mellan fyra perspektiv och skriva utifrån de tankar som dök upp då. Det blev riktigt bra elevtankar kring dilemman - att vara kompis, att få en stulen present, att vara tuff och cool, att se alltsammans på avstånd och skriva ned alltsammans.
Undervisningen mynnade ut i diskussioner, eget skrivande och uppläsning av elevernas funderingar och texter.
Högläsningen och arbetet kring boken korresponderar med dessa strävansmål - DET ELEVERNA SKA FÅ UTVECKLA OCH UTVECKLA UNDER ALLA ÅR I SKOLAN - i ämnet Svenska:
* att uttrycka sig i olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan.
* utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd.
* utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och skänslor som texten väcker samt stimuleras till reflektera och värdera.
* tillägnar sig kunskap om svenska språk.
* tillägnar sig ordförråd och begrepp
Högläsningen och diskussionen korresponderar också mot strävansmålen inom andra ämnen, här de SAMHÄLLSORIENTERADE ÄMNENA:
* utvecklar kunskaper om rättigheter och skyldigheter i ett demokratiskt samhälle.
* förstå konsekvenser av olika handlingsalternativ.
* stimulans till eget skapande
Anne-Marie
Kommentarer
Trackback