Gilla läget



- Gilla läget, säger någon.

- Om man inte gillar läget, säger jag. Om man inte gillar läget utan vill ta sig till ett annat läge?

- Då får man gilla det läget, säger någon annan.

- Men om man inte gillar det läget heller, hur gör man då? frågar jag.

- Då får man gilla något annat läge, säger någon fiffig.

- Jag gillar läget då jag vet var läget är, säger jag.

- Aha, säger den vilsne. Det är så du menar.

- Jag gillar min gps, säger jag, men den vill inte längre visa mig något läge alls.

- Åh, är det så, säger någon som vet precis hur läget är.

- Jag gillade läget och körde på en väg, men vägen var ny och min gps inte uppdaterad, jag förlorade läget, sa jag.

- Aha, vad sa din gps då, frågade den nyfikne.

- Den sa inget alls. Det blev en tom ruta i min gps, och jag for vilse. Jag gillade inte riktigt det läget.

- Nej, vilse är inget bra läge alls.

- Usch, jag känner mig ledsen, säger jag.

- Om du kommer vilse ska du krama ett träd vet du väl, säger den som gått kursen för små barn.

- Ett träd? Va? Jag är ju på väg, inte i en skog! utbrister jag. Så vilse är jag inte!

- Krama en stolpe då, säger den innovative.

- En stolpe? Du är ju vansinnig. Varför ska jag krama en stolpe? frågar jag.

- Då är du lättare att hitta, säger den kunnige.

- Ja, men det är ingen som vet var jag är, säger jag.

- Jo du!

- Nä, allra minst jag.

Anne-Marie,
som bara skriver för det är roligt.


Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hejsan ... roligt läsa också Anne-Marie. Surrealistiskt tokroligt från min horisont. Gillar din glimt i ditt öga. Gillar det läget asså.



Och visst är det störtskönt gryende gott att labba lite, röra om i den språkligt puttrande grytan. Alfabetet är inget statiskt och mossigt musealt system utan ett ständigt verksamt, pågående dynamiskt megalaboratorium. Språket evolverar tillsammans med människan och med allting annat i samband.



Du är generös.

Bloggen är generös.

Här finns inga stängningstider.

Här är alltid öppet.

Myllrar.

Gillar det läget.

Eja!

2009-09-13 @ 16:40:19
Postat av: Anonym

Tack Thord,

Du har alltid en vänlig ton i dina gensvar - språkligt lekfull - vilket jag uppskattar oändligt, Anne-Marie

2009-09-13 @ 17:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback