Ekelöf: Krossa bokstävlarna... vi börjar om!



För länge sedan satte jag upp en dikt på toaletten. Jag tänkte lära mig den utantill. Den var av Ekelöf och språket dansade över badrumsväggarna. Varje gång jag såg på orden kunde jag dem. Men så fort jag lämnade rummet krånglade orden till sig. De förstod inte i vilken ordning de skulle komma. Jag fick börja om från början.

Att börja om från början är en handling. Man börjar precis där det är från början. Man börjar inte i mitten. För att börja om från början måste man ha ett syfte och en vilja med det. Jag vill lära mig. I det här fallet vill jag lära mig att läsa en dikt utantill. Ekelöf som tvingar orden att förändra sig ur sin början. Krossa bokstävlarna... vi börjar om!

Dikten finns inte längre på min toalett.
Den som erövrade den var min son.
Han lärde sig dikten som 11-åring.
Som vuxen kan han den fortfarande.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback