Det upplevda stöket och den faktiska ordningen




Under min utbildningstid kom jag ut i praktik. Den lärare som tog emot mig hade en stor klass. Ungarna var i 8-9års åldern. Hon satte igång dem med olika uppdrag. Ibland drogs fem stora svarta plastkassar ut på golvet och tömdes på sitt innehåll. Det var allehanda saker, ihop-plock av sådant man kan vilja kasta. Ungarna blev tokglada och röststarka, rev och plockade.

Som lärare kan man bli rädd för det okontrollerade och vilja mana till tystnad. Men det tyckte inte denna lärare. Hon sa att eleverna måste få utlopp för sin glädje. Ordningen skapas efter detta synbara kaos. Låt ungarna få uppleva det under ordnade former. Hon pekade på väggarna och sig själv. Hon menade att hon var strukturen och att väggarna var ramarna. Innanför dem kunde hon hålla elevernas kreativitet och tillåta det som måste tillåtas - en aning kaos innan ordningen.

Jag lärde mig mycket i det klassrummet. Jag lärde mig att kontroll handlar om helt andra saker än den synbara ordning vi ofta talar om. Ordning och struktur skapas på andra sätt. Ungarna i klassen samlade ihop saker och ting och satte sig i den konstellationen de ville och snart började arbetet med att bygga upp något. Det skapades ordning genom arbetet, men det krävs en viss oordning innan man kan sätta igång.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Killfröken

Efter att ha sett dig in action är det roligt att läsa det här inlägget. Du beskriver din gamla handledare men skulle lika gärna kunna beskriva dig själv... snacka om att man blir som man ser...



Det verkar vara en inspirerande handledare, hur länge fick du följa henne? (För visst bytte ni praktikplatser när du gick utbildningen?)



//K

Postat av: Christer

"det krävs en viss oordning innan man kan sätta igång"



Mycket bra sagt! :-)

2009-09-17 @ 12:18:15
URL: http://christermagister.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Det är inga klyschor att man går från kaos till ordning. Det är kaos att möta något nytt och börja orientera sig i det. A-M

2009-09-17 @ 23:28:40
Postat av: Plura

Kaos och kris är förbättringens moder.....



Utan detta kommer vi aldrig framåt. Skulle vi ständigt ha en stilla och välordnad lunk i tyrggetens tecken skulle allt stanna av och dö.....

2009-09-17 @ 23:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback